Fase 2 av Bypakke Nedre Glomma

Sist oppdatert 14.03.2022

Torsdag 24. februar 2022 ble fase 2 vedtatt av fylkestinget i Viken fylkeskommune. I desember 2021 vedtok bystyrene i Sarpsborg og Fredrikstad fase 2 av Bypakke Nedre Glomma. Det betyr at den lokalpolitiske behandlingen er gjennomført – og neste steg er behandling av fase 2 i Stortinget.

Det er partene i Bypakke Nedre Glomma som i samarbeid har utarbeidet porosjektportefølje og en innretning for finansiering av den. Skroll ned på siden for å lese mer om prosjektene som inngår i fase 2 og finansiering.

Da Fredrikstad kommune vedtok fase 2, kommenterte Siri Martinsen som er leder av styringsgruppen for Bypakke Nedre Glomma:

– Prosjektene i fase 2 vil gi bedre fremkommelighet for næringstransport og buss og sikre den utviklingen regionen vår trenger.

Målsetningen med fase 2 er å løse de største transportutfordringene i regionen. Prosjektporteføljen skal bidra til en god utvikling av infrastrukturen og være et virkemiddel for å oppnå nullvekstmålet, som betyr at veksten i persontransporten skal tas med kollektiv, sykkel og gange.

Bypakke Nedre Glomma fase to er lokalpolisk vedtatt og videre arbeid med kvalitetssikring skal igangsette. Videre skal fase 2 vedtas av Stortinget.

Dette inngår i fase 2

  • Disse prosjektene inngår i fase 2

    Målet med fase 2 er å løse de største transportutfordringene vi har i Nedre Glomma. 

    Fase 2 er også et viktig virkemiddel for byutvikling. Ved å legge til rette med mer infrastruktur for at flere kan sykle og gå, styrker vi bysentrene og næringslivet. Det gjør vi gjennom å skape et mer effektivt transportsystem med bedre fremkommelighet for alle reisende. Vi jobber også for å oppnå nullvisjonen – at det innen 2050 skal være 0 hardt skadde og drepte i trafikken.  

    Tabellen under viser de fire store veiprosjektene som er planlagt gjennomført i fase 2.  

    Prosjekt Kostnad i mill. 2021-kr
    Etablering av bomstasjoner   40
    Rv. 22 Hafslund – Dondern 660
    Fv. 109 Råbekken – Torsbekkdalen 3400
    Fv. 118 Ny bru over Glomma i Sarpsborg 2450
    Ny bru over Glomma i Fredrikstad 1350
    Programområdetiltak på kommunal og fylkeskommunal vei* 520
    Programområdetiltak på riksvei* 520
    Sum 8940

    *Programområdetiltak er et utvalg mindre prosjekter som skal gi bedre, sammenhengende infrastruktur for syklister, gående og for kollektivtrafikken. Se mer informasjon om programområdetiltak i egen fane. 

    Prosjektene i tabellen er på et overordnet planleggingsnivå. De fire store prosjektene ligger i  den rekkefølgen det er antatt at byggingen kan starte opp. 

    I porteføljen er det planlagt to nye veibruer over Glomma, en i Sarpsborg og en i Fredrikstad. Disse vil gjøre kryssingen av Glomma mindre sårbar enn den er i dag. Det blir utbedringer på fv. 109 for å unngå kødannelser, samt for å sikre bedre fremkommelighet for buss og taxi.  

    Det er satt opp følgende prioritering for bruk av kjørefeltene:  

    1. Kollektivtrafikk (buss og taxi) 
    2. Tungbiler 3
    3. Sambruk (2+ eller 3+) 
    4. Nullutslippskjøretøy  

    Det er kun der det er tre eller fire felt det settes begrensninger og prioritering av bruken av kjørefeltene. Kollektivtrafikken prioriteres først. Avhengig av hvor mye kapasitet som gjenstår slippes de andre inn. Dersom kapasiteten blir for liten fjernes tillatelsen for bruk av feltet.    

  • Programområdetiltak

    Programområdetiltak er et utvalg mindre prosjekter som skal bidra til sammenhengende løsninger og gode overganger mellom transportmidler. De skal også bidra til en økning i reiser med kollektiv, gange og sykkel og bygge opp under de store prosjektene (se tabell med oversikt over fase 2). Derfor er det viktig å prioritere bedre tilrettelegging for disse brukerne.

    Planen «Hovedsykkelveier i Sarpsborg og Fredrikstad» (2017) er lagt til grunn for sykkelprosjektene i begge kommunene.  Sykkelrosjektene skal oppfylle hovedsykkelplanen og gi bedre, sammenhengende infrastruktur for syklister.

    Prosjektene skal også binde sammen lokalsentra med hverandre og med sentrum. Det er vektlagt prosjekter som gir god tilgang til handelsområder, steder med mange arbeidsplasser, skoler, og til mye besøkte rekreasjonsområder.

    Prosjekter for kommunal- og fylkeskommunal vei

    Fv. 118 Undergang ved Tune kirke

    Fergeleier – Utvikling og oppgradering

    Gang- og sykkelvei langs Dikeveien

    Etablere sykkelvei med fortau i forlengelsen av Vingulmorkveien og til ny undergang under fv. 118

    Sykkelvei med fortau langs Tuneveien fra fv. 118 til bro over E6

    Holdeplasser på fv. 118 Skjebergveien

    Holdeplasser og sykkelvei med fortau langs Leiegata

    Sykkelvei med fortau langs Traraveien mellom Glemmengata og Åsebråtveien

    Gang- og sykkelvei langs fv. 581 Nordbyveien, fra Edvard Strands vei til golfbanen

    Gang- og sykkelvei i Greåkerdalen

    Sykkelvei med fortau mellom Brohodet og Torsnesveien

    Eget anlegg sykkel langs Tuneveien, fra bro over E6 til rundkjøringen ved Quality Hotel Sarpsborg

    Gang- og sykkelvei langs fv. 108 mellom Trolldalen og Kjøkøysund bro

    Ladeinfrastruktur for ferger

    Sykkelinfrastruktur i Sarpsborg

    Eget anlegg for sykkel langs fv. 108 fra Fuglevik Li til Bekkhus

    Holdeplasser langs fv. 117 mellom Ørebekk og Ålekilene

    Gang- og sykkelvei langs fv. 109 i Torsbekkdalen

    Kollektivtilrettelegging langs fv. 109 mellom Råbekken og Fredrikstad sentrum

    Programområdetiltak for riksvei

    Rv. 22 Nygårdshaugen – Holmegil

    Rv. 110 St. Croix – Brohodet vest, inkludert kapellveien

    Rv. 22 Torp

    Rv. 22 Universell utforming av holdeplasser

    Fv. 118 Skjeberg

    Rv. 110 Brohodet øst – Rakkestadsvingen

    Rv. 110 Skåra – Ørmen

    Rv. 22 Kampenes – Ise

    Trykk her for kart og mer informasjon om hvert enkelt prosjekt (PDF). 

  • Takster

    For å finansiere prosjektene i porteføljen er det lokalpolitisk vedtatt følgende takster i bomringen:

    Beskrivelse   Takstgruppe1  Kjøretøy med totalvekt til og med 3.5 tonn   Takstgruppe 2  kjøretøy med totalvekt over 3.5 tonn  
    Grunntakst Kr. 27,00 Kr. 54,00
    Takst m/brikke og avtale Kr. 21,60 Kr. 54,00
    Nullutslippskjøretøy Kr. 10,80 Kr. 0,00

    Det gis 20 % rabatt på taksten for de lette kjøretøyene som har gyldig Autopass-abonnement og bombrikke. Takstene justeres årlig i forbindelse med prisstigning.

     

  • Rabatter i bomringen

    Det er disse rabattene som vil gjelde når bomringen åpner for fase 2. Bilister med Autopass-avtale og bombrikke får rabatter og innkreving i bomringen skjer i én retning – inn mot bysentrene.

    Disse rabattene gjelder i bomringen i Fredrikstad i dag og er foreslått videreført i fase 2:

    • Takstgruppe 1 – 20 % brikkerabatt
    • Takstgruppe 2 – Ingen brikkerabatt
    • Nullutslipp takstgruppe 1 – 50 % rabatt av ordinær takst etter brikkerabatt
    • Nullutslipp takstgruppe 2 – 100 % brikkerabatt av ordinær takst
    • Passeringstak på 70 passeringer i måneden.
    • Timesregel: Kun betaling for én passering per klokketime
    • Motorsykler og mopeder belastes ikke i bomringen
    • Bilister med HC-kort og Autopass-brikke belastes ikke i bomringen

    I tillegg til disse ordningene ligger det inne forslag om utvidet timeregel for personbiler som er nytt for fase 2. Det betyr at bilistene kun skal betale for én passering i løpet av tre timer i tidsrommet mellom kl. 17:30 og 20:30 på hverdager.

  • Plassering av bomstasjoner

    Kartet under viser hvor bomstasjonene skal plasseres: