Bare to uker etter at busspassasjerene fra Varteig og Hafslundsøy reagerte i harnisk på rutereduksjoner, klarte «kollektivkameratene» å skaffe både finansiering og busstilbud i ekspressfart.
Det var busspassasjer Jan Stian Johansen som først ytret sin frustrasjon i sosiale medier, over dårligere busstilbud som rammet ham selv og mange andre fra Varteig og Hafslundsøy. Sarpsborg Arbeiderblad brakte saken videre for sine lesere, blant annet daglig leder Jostein Haug i Bypakke Nedre Glomma. Haug tok lynraskt affære og dialog for å finne en løsning sammen med sine samarbeidspartnere i kollektivbransjen.
Åtte nye avganger
Fra mandag 9. oktober vil busslinje 138 utvides med fire halvtimesavganger i hver retning i morgen- og ettermiddagstrafikken. Se de nye rutetabellene nederst i saken.
– Vi satser på vekst i busstrafikken, og busstilbudet er et stadig viktigere alternativ til å benytte bil. Vi gjør alt vi kan for å hjelpe til med finansieringen i samarbeid med Østfold kollektivtrafikk og Nobina. Når alle parter legger godviljen til, er det utrolig hva man kan få til, sier Jostein Haug.
Takket være rask dialog, godt samarbeidsklima og virkelig vilje til å vurdere ruteendringer på nytt, har man altså et forbedret rutetilbud på plass allerede kommende mandag. Trafikksjef Herman Ravneng hos bussoperatøren Nobina, trafikksjef Lars Erik Haug i Østfold kollektivtrafikk og daglig leder Jostein Haug i Bypakke Nedre Glomma har virkelig lagt hodene i bløt for å finne løsningen og finansieringen for bedre busstilbud til Varteig.
Varsleren jubler!
Busspassasjer Jan Stian Johansen er på høstferie i London, og jubler stort og overrasket over at han allerede til uka igjen kan benytte bussen til og fra jobben på Kruseløkka skole. Han blir nesten målløs av den uventede løsningen i saken som rammet mange pendlere og skoleungdommer.
– Dette er jo helt suverent! Dagens gladnyhet, som mange kommer til å nyte godt av. Jeg har alltid tatt bussen eller sykkelen til jobben, men plutselig ble det vanskeligere. Nå er min oppfordring til folk på Øya og i Varteig at de benytter seg av det nye tilbudet, sier han.
Han har mang en gang observert at de fleste bilene han ser på veiene bare har sjåfør og ingen passasjerer. Johansen mener Sarpsborg-samfunnet og hele Nedre Glomma-regionen har et stort forbedringspotensial innen transport og samferdsel, med både miljø- og trivselsgevinster.
600.000 statlige kroner
Finansieringen for det styrkede rutetilbudet er sikret ut året, og trolig frem til sommeren. Bypakke Nedre Glomma bidrar med 200.000 kroner for resten av 2023, pluss rundt 400.000 i 2023 frem til 1. juli – hvor det blir en ny vurdering. Dette finansieres innenfor budsjettet for statlige belønningsmidler uten at det går på bekostning av allerede planlagte prosjekter.
– Nå håper vi at folk vil benytte busstilbudet, slik at det kan bli en varig løsning for et område som ligger utenfor bomringen. Når bompengeinnkrevingen starter i januar, er det også viktig at folk i distriktene har gode muligheter for å reise kollektivt inn til sentrum, og spare bompenger, sier Jostein Haug.
Kollektivkameratene jubler
Trafikksjef Lars Erik Haug i Østfold kollektivtrafikk kan bekrefte at han har fått flere klager på rutetilbudet, og han er veldig tilfreds med at man denne gangen klarte å finansiere forbedringer veldig raskt.
– Vi takker bypakkesamarbeidet for rask finansieringsløsning og initiativet for å løse dette kjapt. I tillegg må jeg skryte av Nobina som klarte å skaffe buss og sjåførkapasitet kjapt, smiler han.
Nobina tok over kontrakten for busstrafikk i Nedre Glomma-regionen fra 1. juli i år. Innkjøringsproblemene har fått mye søkelys og rammet mange busspassasjerer i regionen. Trafikksjef Herman Ravneng i Nobina har hatt mye å stri med siden i sommer, men ser nå at ting bedrer seg raskt i regionens busstrafikk.
Jobber mot nullvekstmålet
– Nå blir det et bedre tilbud til de som skal på jobb og skole. Vi kastet oss rundt med å finne både buss og folk, og det er godt å kunne presentere en gladnyhet som dette, sier han.
Spesielt elevene på videregående skole blir vinnere etter denne endringen. Nå jobber «kollektivkameratene» videre for å få flere til å ta bussen oftere, og kjøre bil når de må. Selv om kundetilfredsheten blant bussreisende i regionen har falt siden i sommer, jobber partene i bypakkesamarbeidet hardt videre for å komme nærmere sine mål om vekst i kollektivtrafikken og stagnasjon i biltrafikken.
Bypakke Nedre Glomma jobber for å skape bedre bymiljøer og et mer miljøvennlig transportsystem i Nedre Glomma. Gjennom å satse på kollektivtransport, sykkel og gange, skal vi sørge for at Sarpsborg og Fredrikstad blir byer der vi kan reise effektivt og miljøvennlig.