Kart over bomstasjoner Alt om bomåpningen 2024

Flere tar bussen

Fra 1. januar til 23. juni i år var det 90.962 flere som hadde tatt bussen enn tilsvarende periode i 2023. Bussene hadde i år 2.825.764 passasjerer.

I perioden fra 1. januar til 23. juni var det i fjor 2.734.802 busspassasjerer, og altså gledelige 2.825.764 passasjerer i år. Mange busser var satt ut av trafikken etter en omfattende bussbrann i vinter, og mange utfordringer og ringvirkninger av dette. Derfor er det ekstra gledelig å likevel kunne vise tall som tyder på at flere tar bussen.

Sarpsborg Arbeiderblad skriver også om sterk økning i busstrafikken. Den høye økningen overrasker Østfold kollektivtrafikk.

Knallbra april og mai.

I januar gikk busstallene naturlig nok ned i år, noe som også skjedde i februar og mars. Men etter bomåpningen 20. mars falt biltrafikken, samtidig som flere tok bussen i det daglige. I april var veksten på 46,3 prosent, mens det i mai var vekst på 22,3 prosent.

Månedstallene er som følger:

  • 2024
    • Januar: 436.680 passasjerer
    • feb: 398.846 passasjerer
    • mars: 456.082 passasjerer
    • april: 585.311 passasjerer
    • mai: 554.996 passasjerer
  • 2023
    • Januar: 543.615 passasjerer
    • feb: 466.497 passasjerer
    • mars: 557.451 passasjerer
    • april: 400.058 passasjerer
    • mai: 453.835 passasjerer

Busskampanjen med nedsatt pris ved bomåpning ble lengre enn opprinnelig planlagt, grunnet bussbrannen. Bomåpningen 24. januar ble utsatt til 20. mars, så det ble 8 uker lengre med billig buss.

Flere valgte selvsagt bussen fremfor bilen, fordi det var spesielt billig. Men det er mange faktorer og årsaker som påvirker folks reisevaner, og prisen er bare én av dem. Busstallene viser at folk fortsetter å ta buss etter priskampanjen, noe vi ser på de gode tallene fra april og mai. Ordinær pris på bussen er også subsidiert med statlige belønningsmidler. Dette fordi staten også ønsker å bidra til at flere velger bussen fremfor bilen.