Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Bompenger fra 20. mars

De 23 bomstasjonene i Sarpsborg og Fredrikstad vil settes i drift fra onsdag 20. mars klokken 12.00. Det blir inntil 15 år med bompenger i regionen.

Uheldige omstendigheter rundt en større bussbrann i Nobinas anlegg i Sarpsborg 22. januar førte til store ringvirkninger. Det rammet busstrafikken kraftig, og førte til at styringsgruppa for Bypakke Nedre Glomma vedtok å utsette bomåpningen. Opprinnelig plan var oppstart 24. januar. Nå er det vedtatt at innkreving av bompenger starter 20. mars klokken 12.00.

|

Bypakke Nedre Glomma jobber for å skape bedre bymiljøer og et mer miljøvennlig transportsystem i Nedre Glomma. Gjennom å satse på kollektivtransport, sykkel og gange, skal vi sørge for at Sarpsborg og Fredrikstad blir byer der vi kan reise effektivt og miljøvennlig.

Fakta om Bypakke Nedre Glomma fase 2:

  • Vedtatt i Stortinget våren 2023
  • Kostnader til prosjektene – 10,8 milliarder kroner
  • Bompengeperiode: 15 år

Kommunene Sarpsborg og Fredrikstad, fylkeskommunen, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet er parter i Bypakke Nedre Glomma, hvor bompengene er en del av finansieringen. Brukerbetaling på veiene, betyr at personbiler og næringstransport betaler bompenger når de bruker veiene i regionen.

Kråkerøyforbindelsen inngår i takst og rabattsystemet i Bypakke Nedre Glomma inntil den er nedbetalt (K1 og K2). Les mer informasjon, se spesielt «Alt om bomåpningen 2024» og «Spørsmål og svar om bompenger».

En bompengefinansiert bypakke fase 2 og muligheter for betydelige midler gjennom en byvekstavtale, bidrar til at vi kan få en lenge etterlengtet utvikling av transportsystemet i Nedre Glomma-regionen. Dette vil bety mye for byutvikling, næringsutvikling, klima og miljø. Vi skal bygge kollektivfelt, gang- og sykkelveier og skape bedre framkommelighet på veiene som næringslivet og de som må kjøre er helt avhengig av. Alle skal komme lettere fram i Sarpsborg, Fredrikstad og i områdene rundt byene og det skal bli tryggere for alle å bevege seg i trafikken.

Tunge gasskjøretøy er nå også godkjent som nullutslippskjøretøy, og får fritak for bompenger.