Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Taxisjåføren frakter verdifull last

– For meg, handler alt om bringe mine passasjerer trygt fram til avtalt tid. Derfor er jeg veldig glad for at det tas grep for å øke fremkommeligheten for kollektivtrafikken i Nedre Glomma-regionen, sier taxisjåfør Anwar Poya.

Anwar har kjørt drosje i Sarpsborg og Fredrikstad siden 2007, og fikk eget løyve tre år senere. Gjennom 17 år har han sett hvordan trafikken i regionen gradvis har økt, og at trafikkbildet har blitt stadig mer komplekst.

Økt stressnivå

– Jeg merker helt klart et økt stressnivå i trafikken enn tidligere, som fort kan resultere i farlige situasjoner. Derfor er det viktig å minne hverandre jevnlig på at både biler, busser, syklister, mopedbiler, sparkesykler og gående alle har sin rettmessige plass i trafikken, og at vi må ta hensyn til hverandre. 

Det handler om forståelse for hverandres roller i trafikken, mener han. 

– I tillegg må man akseptere at ikke alle vurder trafikksituasjonene akkurat likt som deg selv. Man bør heller ikke tviholde på retten sin til enhver tid, oppfordrer han. 

Kjører barn og syketransport

Anwar, som i dag har to løyver og to ansatte, er tilknyttet Taxisentralen i Sarpsborg og Fredrikstad. Gjennom anbudsleveranser av taxitjenester til begge kommunene, innebærer det både skolekjøring og syketransport, hvor tidsfaktoren er en svært viktig del av kundenes forventninger. 

– Ja, tiden er viktig i «begge ender» av leveransen. Vi skal både komme til avtalt tid og passasjerene skal nå fram i tide – det kan være til skolestart, en legekonsultasjon eller en fysioterapitime. 

Men at det er mye trafikk og passasjeren har dårlig tid, legitimerer selvsagt ikke at taxisjåfører ikke følger trafikkregler og holder fartsgrenser, legger han kjapt til. 

– Jeg har alltid vært bevisst på å ha en passiv kjørestil, både av hensyn til sikkerheten for den eller de vi frakter og mine medtrafikanter. Vi taxisjåfører har et ekstra ansvar ved at vi frakter den mest verdifulle lasten som finnes! 

Hva om du havner bak en mopedbil på vei mellom Sarpsborg og Fredrikstad, og du har en utålmodig passasjer i baksetet som skal rekke en avtale? 

Tilretteleggingen bedres

­– Med den store økingen av mopedbiler vi har i trafikken, kan en slik situasjon absolutt oppstå. Men det er likevel  ingen unnskyldning for  å ta sjanser eller oppføre seg bøllete. Presser du en uerfaren mopedbilist, kan vedkommende bli stresset og ta feil beslutninger. Det kan føre til alvorlige konsekvenser. Dessuten er det svært lite du taper i tid selv om du må ligge bak en mopedbil i 45 kilometer i timen en liten strekning.  

Anwar ser likevel fram til den planlagte utbyggingen av veinettet i Nedre Glomma, med prioritet på myke trafikanter og kollektivtransporten. 

– Å tilrettelegge for buss og taxi med kollektivfelt, er viktig både for trafikkavviklingen og for å kunne innfri målet om nullvekst. Det vil være til nytte og glede både for oss yrkessjåfører og innbyggerne i regionen. Vi har noen flaskehalser i dag det skal bli godt å bli kvitt. 

Et serviceyrke 

Den erfarne taxisjåføren ber også om forståelse for at de en gang i blant må parkere utenfor anvist parkeringsplass for å kunne gjøre en best mulig jobb. 

­– Dette er i høy grad et serviceyrke, og vi frakter ofte gamle og bevegelseshemmede mennesker som trenger en hjelpende hånd. Det kan være å bære ut matvarene  for dem fra butikken, manøvrere en rullestol eller  tilby dem en arm over glatte veier. Ja, det hender jeg også har hjulpet dem på med både en jakke og skoene før jeg har geleidet dem ut i bilen. Men jeg spør alltid først om de vil ha hjelp, understreker han. 

– Så dersom dere ser at vi står litt «ulogisk» parkert en gang i blant, er det trolig dette som er årsaken. Ellers skal selvsagt også vi følge parkeringsanvisningene. 

56-åringen har også hatt fast kjøring for en tilrettelagt skoleavdeling gjennom mange år, som han har satt veldig pris på. 

– Disse barna trenger forutsigbarhet, som setter ekstra krav til oss. Jeg forsøker alltid å møte dem på en god måte og skape trygge rammer, som også betinger at jeg blir kjent med foreldrene og lærerne. Og kan jeg bidra til å få fram et smil og litt latter hos barna underveis på turen, er dagen min reddet

Elsker alle menneskemøtene

Anwar elsker jobben sin, nettopp på grunn av de daglige menneskemøtene.  – Jeg føler jeg utfører en viktig samfunnsoppgave ved å frakte alle typer mennesker og i alle aldre, og med det bidrar til at mange får dagene til å gå i hop! 

Hva er nullvisjonen?

  • Nullvisjonen er en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i veitrafikken, som ble vedtatt av Stortinget i 2001.
  • Nullvisjonen er en klargjøring av at det er moralsk og etisk uakseptabelt at folk blir drept eller hardt skadd i trafikkulykker.
  • Nullvisjonen innebærer blant annet at transportsystemet, transportmidlene og regelverket for atferd skal utformes på en måte som fremmer trafikksikker atferd hos trafikantene, og i størst mulig grad medvirker til at menneskelige feilhandlinger ikke fører til alvorlige skader eller død.
  • Målrettet trafikksikkerhetsarbeid i Norge har gitt resultater. I perioden 2010–2021 er antall drepte i veitrafikken redusert med 62 prosent, mens antall hardt skadde er redusert med 20 prosent.

Hva er nullvekstmålet?

  • Vi blir stadig flere mennesker som skal forflytte oss i Sarpsborg og Fredrikstad, og ikke minst mellom de to byene. For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økte utslipp, støy og dårligere framkommelighet, sier nullvekstmålet at veksten skal skje gjennom økt bruk av kollektiv, sykling og gange.
  • Målet er nedfelt i byvekstavtalen for Nedre Glomma, som er en avtale mellom Østfold fylkeskommune, staten og Sarpsborg og Fredrikstad kommuner.
  • Avtalens økonomiske ramme er på totalt 1,74 milliarder kroner over ti år, som skal gjøre det  mer effektivt, sikkert og attraktivt å reise kollektivt, sykle og gå.
  • I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan er det lagt opp til en fortsatt sterk satsing på byområdene.

Her finner du mye mer lesestoff om trafikksikkerhet, forfattet av Statens vegvesen.