Fredag ga regjeringen tommel opp for byvekstavtale med Nedre Glomma-regionen. Det betyr at første utbetaling fra milliardavtalen vil komme allerede inneværende år.
For snart ett år siden, tidlig i oktober 2023, kom en viktig melding til Nedre Glomma-regionen fra staten like før fremleggelse av statsbudsjettet for 2024. Hele 174 millioner kroner ble satt av i 2024-budsjettet til vår region, forutsatt at partene landet en byvekstavtale med 10 års varighet. Altså over 1,7 milliarder kroner over en tiårsperiode.
– Regjeringen vil legge til rette for at Nedre Glomma-regionen når nullvekstmålet for personbiltransport. Derfor vil byområdet bli invitert til forhandlinger om en byvekstavtale. Regjeringen vil prioritere om lag 174 millioner kroner i 2024 til tiltak for kollektivtransport, sykkel og gange i regionen, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård den gangen.
– En byvekstavtale skal gi et løft, og en klar retning for areal- og transportpolitikken i byområdet. Formålet er å bedre samordningen mellom staten, fylkeskommunen og kommunen, som har ansvaret for de ulike tiltakene og virkemidlene i byområdene som skal til for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken, utdypet han.
Mandag 4. mars startet forhandlingen mellom partene. Like før sommerferien var det fremforhandlede avtaleforslaget på plass i dokumentform, Nå i september har lokaldemokratiske avgjørelser støttet forslaget. Først i fylkestinget i Østfold fylkeskommune, deretter i bystyrene i både Sarpsborg og Fredrikstad. Fredag ga regjeringen sin tilslutning til avtalen. Da gjenstår bare formell undertegning av avtalen mellom staten, fylkeskommunen og de to kommunene i bysamarbeidet. Dette forventes å skje om få uker, slik at utbetalingene fra staten starter allerede i 2024.
– Det har skjedd veldig mye positivt det siste halvannet året for regionen vår. Byvekstavtalen har kommet raskt på plass, noe vi er veldig fornøyde med. Pengene skal brukes på viktige tiltak for gående, syklende og kollektivreisende de neste 10 årene, sier leder av styringsgruppa for Bypakke Nedre Glomma, Sindre Martinsen-Evje.
Snart er det byggestart for store prosjekter, og ulike mindre tiltak vil komme på løpende bånd. Finansieringen av bypakkesamarbeidet vil komme fra to kilder. Det ene er bompengene pluss lokale midler fra partene, og det andre er byvekstmidler fra staten. Staten vil også sitte i førersetet i form av lederskap for ny styringsgruppe for Bypakke Nedre Glomma.