– Er dette tull? Det var Pia Margareta Joachimiaks første reaksjon da hun fikk vite at hun er heldig vinner av en splitter ny elsykkel.
Hun svarte nemlig riktig på spørsmålet om hvor lang tid det tar å sykle en kilometer i konkurransen om å vinne elsykkelen.
Trukket ut blant 850 deltagere
Tilsammen har over 850 deltatt i konkurransen på facebook, og på arrangementer i Sarpsborg og Fredrikstad i september. Pia Margareta svarte at det tar ca. tre minutter å sykle en kilometer – og dermed var hun med i trekningen av det fine sykkelen. Mandag denne uken hentet hun den hos Pedalen i Sarpsborg.
– Jeg har aldri vunnet noe, så dette er utrolig gøy! Jeg skal rett hjem å teste den en tur i skogen, sier hun. – Dessuten skal jeg gifte meg på lørdag så dette er i tillegg en flott bryllupsgave.
Kommer til å sykle mer
Pia Margareta bor i Fredrikstad og jobber til daglig på sykehuset på Kalnes. På spørsmål om hun kommer til å teste sykkelen til jobb drar hun litt på det.
– I utgangspunktet synes jeg det er litt langt, men det kan absolutt hende at jeg prøver, sier hun.
Sykkeleksepert Runde Løtvedt hos Pedalen i Sarpsborg skynder seg å legge til at med denne sykkelen har hun en rekkevidde på ni mil og at hun får god hjelp av motoren i sykkelen.
Men at Pia Margareta kommer til å sykle mer er hun helt tydelig på.
– Jeg kommer helt klart til å sykle mer med denne sykkelen. – Også kan det jo hende at det er flere i familien som kommer til å prøve den, legger hun til og sikter til sin kommende ektemann.
Som å ha medvind hele veien
– Det er mange fordeler med å sykle, sier Gry Rustad Pettersen, prosjektleder i Bypakke Nedre Glomma. – Et av målene i bypakkesamarbeidet er at vi må kjøre mindre bil, og med en elsykkel får du god radius og slipper flere av ulempene mange opplever ved sykling. – Det er jo som å sykle i medvind hele veien, sier hun. – Dessuten blir man ikke så svett, legger hun til.
Flere syklister betyr færre biler på veiene
– Vi er veldig bilbasert i vår region, sier prosjektlederen. – Derfor heier vi på alle som sykler, går, tar bussen, sparkesykler og samkjører. – På den måten blir det færre biler på veien og bedre byer for alle som bor her, avslutter hun.
Tekst: Vibeke Weibell Eliassen