Det fryktes at foreslåtte avgiftsøkninger for elbiler vil øke klimagassutslippene.
Oslo kommune har bestilt en rapport fra Transportøkonomisk institutt for å forske på vedtatte og foreslåtte avgiftsendringer på klimautslipp fra personbiler i Oslo frem mot 2030. Konklusjonen er at man frykter vekst i utslippene.
I følge rapporten vil full bompengetakst og moms for elbiler vil redusere lønnsomheten ved å eie elbil og øke klimagassutslippene fra personbiler i Oslo. Etter hvert som elbil-andelen har økt, har staten og enkelte kommuner begynt å gjøre endringer i avgiftsfordelene og andre virkemidler som inngår i elbil-politikken. Men hvordan disse endringene vil påvirke innfasingen av elbiler og klimagassutslipp framover har vært uklart.
I Nedre Glomma-regionen får elbilene halv pris ved bompasseringene. Detter ett av virkemidlene i Bypakke Nedre Glomma fase 2. I bypakker som delvis finansieres med bompenger er det Stortinget som fastsetter forutsetningene for takster og rabatter. Det må i forkant være lokalpolitisk enighet (fylkeskommune og kommune) om nivået på takstene.