Kart over bomstasjoner Alt om bomåpningen 2024

Nullvekst krever målrettet lokalpolitikk

Transportøkonomisk Institutt (TØI) mener at lokale virkemidler innen arealpolitikk, parkering og bompenger er nødvendig.

En evaluering av byvekstavtalene i de fire største byene i Norge viser at det kreves skjerpet virkemiddelbruk lokalt. Her er sammendraget punktvis fra TØI:

  • Byvekstavtalene i de fire store byene bygger på målet om nullvekst i personbil-transport. Dersom en skal nå dette framover, krever det skjerpet virkemiddelbruk.
  • Det gjøres i liten grad reell porteføljestyring mellom ulike prosjekter. Porteføljene av prosjekter er preget av tidligere føringer fra bypakkene, og hensynet til fordeling mellom kommunene i hvert byområde veier tungt.
  • Det er et potensial for å i større grad bruke lokale virkemidler som arealpolitikk, parkering og bompenger til å bidra til nullvekst. Samtidig er det variasjoner mellom byområdene.
  • Det er lite vektlegging av måloppnåelse og samfunnsøkonomisk lønnsomhet for de enkelte prosjektene. For små og mellomstore prosjekter analyserer en i liten grad måloppnåelse og kostnadseffektivitet.
  • Jevnlig reforhandling av avtalene kan gi sterkere insentiver til reell porteføljestyring og oppfølging med lokale virkemidler. Det kan også være behov for et mer oppdatert kunnskapsgrunnlag for prioriteringer og virkemiddelbruk.
Buss: Daglig leder Jostein Haug i Bypakke Nedre Glomma tar daglig bussen til og fra jobb. Kollektivtilbudet er svært viktig for å stanse veksten i personbiltrafikken. (Foto: Thomas Andersen)

Målet med TØI-studien var å evaliuere ordningen med byvekstavtaler i de fire største byområdene i Norge. Målet er nullvekst i personbiltransport. Nedre Glomma-regionen forhandler i disse dager med staten om en byvekstavtale. Forhandlingene forventes å være ferdige til høsten, og avtaleinngåelse vil kunne sikre mange hundre statlige millioner til formålet i vår region. Det er viktig å se til evaluering og foreløpige resultater i de største byene i Norge.