Med en økonomisk ramme på 9.155 millioner 2022-kroner, får vi et effektivt, miljøvennlig og robust transportsystem i Nedre Glomma-regionen.
Nå er pakken endelig vedtatt, og jobben kan starte for alvor. Målet er å gjøre hverdagen enklere for alle som ferdes i regionen. Klimagassutslipp, luftforurensning og støy i byområdene skal reduseres. Veksten i persontrafikken skal skje med kollektivtransport, sykling og gåing. Vi skal arbeide for å nå de statlige målene for antall drepte og skadde i trafikken.
![](https://bypakkenedreglomma.no/wp-content/uploads/2021/11/Profilmanual-1024x678.png)
Store prosjekter
– Dette er bra for hele regionen, byenes attraktivitet og næringsutvikling. Å forbedre selve hovedpulsåren mellom Sarpsborg og Fredrikstad, fylkesvei 109, er ett av de viktigste prosjektene som nå står på trappene, sier Fredrikstad-ordfører Siri Martinsen, som også er leder av styringsgruppen for Bypakke Nedre Glomma.
![](https://bypakkenedreglomma.no/wp-content/uploads/2021/10/Portrett_SiriMartinsen.jpg)
Prosjektene, som også er vedtatt lokalt, er mange og omfattende. De viktigste er riksvei 22 på strekningen Hafslund – Donderen, og nye bruer både ved Sarpsfossen og over Glomma i Fredrikstad. Det iverksettes også en rekke prosjekter for å legge til rette for kollektivtransport, sykling og gåing.
Nå skal de to byene, fylkeskommunen og staten samarbeide om å utvikle regionen. Aktiviteten i byggeperioden vil bli stor ved at det investeres nesten 10 milliarder kroner i årene som kommer. Det skal utvikles gode trafikale knutepunkter, fremkommeligheten skal bedres, og utslippene fra veitrafikken skal reduseres.
Nødvendig med bompenger
– Nå blir det ny Sarpsbru, og det iverksettes mange andre gode prosjekter i regionen vår. En slik satsing ville ikke vært mulig uten finansiering med bompenger, sier Sarpsborg-ordfører Sindre Martinsen-Evje.
![](https://bypakkenedreglomma.no/wp-content/uploads/2023/04/Sindre.jpg)
Det planlegges oppstart av bompengeinnkreving fase 2 fra januar 2024, med varighet på inntil 15 år. Bompengeinnkrevingen for fase 1 i Fredrikstad (unntatt Kråkerøy) vil settes på pause fra juni og ut dette året. Bypakke fase 2 gjør det mulig å starte forhandlinger med Staten om en byvekstavtale. En slik avtale vil bidra med betydelig økte midler til regionen. Disse midlene kan benyttes til blant annet et bedre kollektivtilbud.
Målet om å øke kollektivandelen i trafikken er vi allerede på god vei mot. I årets første kvartal var det totalt 1.464.774 passasjerturer på buss i regionen. Dette er hele 11 prosent flere enn i tilsvarende periode for 2022. Også bruken av ferge har passasjervekst.
– Helhetsløsningen med bypakke fase 2 og en byvekstavtale, er en god løsning på de store samferdselsutfordringene vi har i Nedre Glomma-regionen. Dette vil bidra til at vi når politiske målsetninger innenfor næringsutvikling, byutvikling, folkehelse og klima/miljø, sier fylkesråd for samferdsel i Viken, Olav Skinnes.
![](https://bypakkenedreglomma.no/wp-content/uploads/2023/04/Nygard-Stortinget-1024x768.jpg)