Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Stress ned og ta hensyn til hverandre   

– Travle og aggressive sjåfører kan skape farlige situasjoner. Kjør defensivt, stress ned og ta hensyn til hverandre, er mitt klare råd til alle i som ferdes i trafikken, sier buss-sjåføren Svein Eng.

Svein Eng fra Rokke startet som buss-sjåfør  i Halden 1. mai 1976, og har dermed hatt panoramautsikt over trafikkutviklingen i regionen gjennom snart 48 år. Han er tydelig på at utbyggingen av kollektivfelt for å innfri nullvekstambisjonen, er en riktig prioritering i Bypakke Nedre Glomma. 

Svein Eng

– Jeg må innrømme jeg ristet litt på hodet da det i sin tid ble etablert en 100 meters strekning med kollektivfelt over Rolvsøy-brua. Men jeg erfarte snart at den faktisk fungerer veldig bra. Mitt klare inntrykk er at alle buss-sjåfører ser fram til at det blir flere kollektivfelt i Sarpsborg og Fredrikstad, både fordi det øker framkommeligheten betydelig og vil friste enda flere til å ta bussen. Ikke minst ville et kollektivfelt fra bussterminalen i Fredrikstad til St. Croix-undergangen vært til stor nytte, sier Svein Eng.

Romslige rundkjøringer på ønskelista 

– Bussene er lange og hele 2,55 meter brede, og krever ekstra plass i rundkjøringer. Er det eksempelvis en buss med to aksler  bak med 15 meters lengde, vil den slå ut 1,30 meter i veibanen i svinger. Derfor er vi bussjåfører veldig bevisst på å blinke til venstre inn i rundkjøringene om vi skal rett gjennom en rundkjøring, og til høyre når vi skal ut, slik at bilene bak ikke skal være i tvil om hvor vi skal.

Om en bil  legger seg på innsiden av bussen gjennom en rundkjøring, er det fort gjort at bussen dulter borti bilen med bakdelen, sier han. 

Krever godt samspill

Svein minner samtidig om at han som bussjåfør er avhengig nettopp av et godt samspill i trafikken for å få flyt i kjøringen, uavhengig av om det er kollektivfelt og rundkjøringer eller ikke. Med hyppige stopp for av- og påstigning, må han hele tiden flette med den øvrige trafikken når bussen skal ut fra holdeplassene. 

– Selv om trafikkreglene sier at det er vikeplikt for bussen på veier hvor fartsgrensen er 60 km/t eller lavere, kan jeg  ikke ta det for gitt, påpeker han. 

– De fleste trafikanter bremser ned og slipper ut bussen når den gir signal. Men jeg opplever også at det er noen elbiler som heller gir «bånn gass» for å komme forbi enn å bremse ned når jeg er på vei ut fra holdeplassen. Bussen er som sagt lang, og det er fort gjort å feilberegne situasjonen. Derfor er jeg ekstra påpasselig på å gi tegn i god tid for å gi trafikantene tid til å sette ned farten, og jeg bruker speilene aktivt. 

Om en bussjåfør glemmer å sette på blinklyset, har du som bilist likevel plikt til å avpasse farten til trafikkbildet, slik at du kan unngå farlige situasjoner.

Bussparken er utstyrt med en sikkerhetsfunksjon som gjør at bussen ikke rikker seg om ikke sjåføren setter på blinklyset. Det bidrar til å redusere risikoen for uønskede hendelser. 

Svein understreker også viktigheten av at også bussjåførene tar ansvar for å unngå farlige situasjoner ved at de gir tidlig signal og ikke tviholder på forkjørsretten.  Han maner også til ekstra varsomhet når en buss slipper av passasjerer på veier uten egne busslommer, som gir en veldig uoversiktlig situasjon.  

Barn og unge er impulsive, og kan få seg til å løpe over veien foran eller bak bussen. Er du samtidig på vei forbi bussen i bil, og gjerne med god fart for å komme raskt forbi, kan konsekvensene bli katastrofale. Det bør man alltid ha i bakhodet. Nettopp å ha en passiv kjørestil, er hans klare oppfordring til alle for å få ned antall uhell i trafikken. 

­– Det er blitt et stadig mer komplisert trafikkbilde å forholde seg til. Ikke bare fordi det er flere kjøretøy på veiene enn før, men også fordi elsyklister og el-sparkesyklister har inntatt arenaen i stadig større grad. Når barn helt ned til 12-årsalderen kan kjøre motorisert sparkesykkel, sier det seg selv at mange ikke er veldig godt bevandret i trafikkreglene, bremselengder etc. Jeg er alltid ekstra varsom når jeg passere en person på el-sparkesykkel, spesielt ved et gangfelt. 

Og han er veldig enig med mammaen som oppfordret foreldre til å gi en barna en grundig opplæring før de slipper dem ut i trafikken på elsparkesykkel, legger han til. 

Foto: Thomas Andersen
Å kjøre buss er en livsstil 

Selv om Svein har kjørt buss i en «mannsalder», har 70-åringen fortsatt svært stor glede av å kunne være ute blant folk og treffe passasjerene og kollegene. 

– Jeg vil tro at trivselen på jobb har sammenheng med hvordan vi opptrer både i trafikken og mot passasjerene. Jeg jobber i et serviceyrke, og jeg frakter dyrebar last. Det er et ansvar og en tillit jeg vil forvalte med største omhu. Det skal være både trygt og hyggelig å ta bussen, sier han.

– Hender det at du blir forstyrret av passasjerene?

– Jo, det har hendt at jeg har måttet si ifra. Men jeg sitter aldri i bussen og kjefter på folk mens jeg kjører. Da parkerer jeg i en busslomme, går bak til den eller de som ikke oppfører seg greit og ber vedkommende roe seg. De få gangene det har vært nødvendig, har jeg blitt møtt med forståelse og respekt. Det handler om hvordan man  kommuniserer med passasjerene, og det hjelper ingen ting å hisse seg opp. 

Hvis alle har forståelse for hverandres rolle i trafikken og har litt tålmodighet med hverandre, går det som regel bra.