Politisk redaktør i Drammens Tidende mener at Buskerudbyen har mye å lære av Nedre Glomma.
Det var under et foredrag tidligere i april at Jostein Haug, daglig leder i bypakke Nedre Glomma, gjorde både seg og regionen vår bemerket. På møtet i Buskerudbyens rådgivende organ (tilsvarende den politiske styringsgruppen i Bypakke Nedre Glomma) at Haug leverte en liten tankevekker fra talerstolen. Til stede på møtet var også politisk redaktør i Drammens Tidende, Hege Breen Bakken. Hun mener at Buskerudbyen kan ha litt å lære av vår byregion og hvordan ting løses. Har du Amedia-bruker, kan du lese hele kommentaren hennes her.
Om du ikke får lest saken som innlogget i Drammens Tidende, kan du lese kommentaren gjengitt og kopiert inn under her:
Kan Buskerudbyen lære noe av Bypakke Nedre Glomma? Ja, en hel del. Men så var det den politiske viljen da.
Skriv noe optimistisk, da, lød oppfordringen fra en deltaker på mandagens møte i Buskerudbyens rådgivende organ. Det såkalte ATM-rådet. Vel, det blir ikke lett. Det er ikke mye optimisme å spore når temaer som byvekstavtale, bompenger og belønningsmidler står på sakskartet. Siste nytt er for eksempel at samferdselsministeren nok en gang har minnet om at Buskerudbyen ikke får komme til forhandlingsbordet om byvekstavtale hvis de ikke – som et minimum – «utreder et alternativ med en form for bompengefinansiert bypakke». Klarere har det aldri vært uttrykt, og merk ordet «bypakke». Det betyr at bompenger ikke kan forbeholdes enkeltveier, men altså bypakker.
Men for all del. La meg forsøke å spre litt positivitet. Det som faktisk var interessant, og som kunne vært en kilde til inspirasjon for desillusjonerte buskerudbypolitikere, var budskapet fra daglig leder for Bypakke Nedre Glomma. Jostein Haug heter han, og var på snarvisitt fra østfoldbyene for å fortelle hvilke muligheter det er å få tilgang til «vanvittige» 18 milliarder samferdselskroner over ti år.
For byutviklingen, klima og miljø, næringsutviklingen, og folkehelsen. – Alle politikkområdene som dere politikere har ansvar for, som han sa. Og la til at han absolutt ikke var invitert for å drive bompengemisjonering. Det sier i grunnen det meste om hvor betent dette temaet er for de folkevalgte i Buskerudbyen. Her snakker man ikke like selvfølgelig om nullvekstmål og hvordan man skal få flere til å sykle og gå mer. Det sørger den urokkelige nei til bompenge-alliansen Frp-Høyre-Ap for. I realiteten er det også et nei til byvekstavtale i det hele tatt.
Haug viste frem tidslinjen for hele prosessen. Lang og kronglete, ikke ulik den for buskerudbypakke 2. Forskjellen var bare at bypakke Nedre Glomma ble noe av. Den er i ferd med å bli en realitet. Til tross for at også den ble unnfanget midt i bompengeopprøret høsten 2019.
– I dag er det ingen som ikke ville hatt det prosjektet, sa Haug.
Han tok ikke ordet suksesskriterier i sin munn. Det ville nok ha vært i meste laget for forsamlingen i Drammen å ta inn over seg. Men det er nå en gang slik at det som har bidratt til oppslutningen om bypakken i Østfold, er at man tidlig viste hvilken retning man ville. Hva var visjonen og hele poenget med pakken. De lagde seg en hårete, men ikke utopisk visjon: Sammen skaper vi Norges beste byer. Nullvekstmålet ble en uttalt rettesnor. Prosjektet skulle handle om byutvikling mer enn bare samferdsel. Og det ble satt opp tydelige mål:
- Kollektivandelen skal øke
- Sykkelandelen skal øke
- Utslippene fra veitrafikken skal reduseres
- Det skal utvikles gode knutepunkter
- Fremkommeligheten for kollektiv- og næringstransport skal bli bedre
Nøkkelen, ifølge Haug, var å få med viktige samfunnsaktører og brukergrupper på laget. Som NHO, LO, næringslivsforeningene, lastebileierforbundet og bussnæringen.
– Jeg tror ikke pakken ville vært lokalpolitisk vedtatt uten denne støtten og samarbeidet, sa Haug.
Han mente politikerne i Østfold hadde vært modige.
– Selvsagt har det vært en kamp. Først å innføre bompenger. Så å ikke bare bruke dem på vei. Det har vært modige østfoldpolitikere som har turt å gjøre disse vedtakene.
Så ramset han opp alle prosjektene som nå trilles ut av bypakkepotten i Fredrikstad og Sarpsborg: Veier og bruer. Mer til bedre kollektivtilbud, gang- og sykkelveier, elferje og forskjellige samarbeidsprosjekter som skal stimulere folk til å gå og sykle mer. Han avsluttet det hele med å oppfordre til mer samarbeid på tvers av byområdene. Og gjorde seg klar for å ta imot spørsmål fra salen. Kritiske så vel som positive. Det kom ingen. Ikke så mye som en kommentar. Bare en forsinket applaus etter at halve forsamlingen hadde forlatt kommunestyresalen og var på vei ut til kaffekannene.
Drammensordfører Kjell Arne Hermansen (H) og resten av det politiske lederskapet i Buskerudbyen har foreløpig ett mål de må nå, nemlig nullvekstmålet. Mye tyder på at de ikke engang klarer det. Vel, det var så langt optimismen strakk seg i denne omgang.