Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Samspill med barn og unge i trafikken

Barn og unge som kjører elsparkesykler har ikke den samme risikoforståelsen i trafikken som voksne. Derfor er det viktig at vi som foreldre gir dem en innføring i hvordan de skal samspille med andre trafikanter.

Ordene tilhører Linda Karlsen fra Slevik. For henne har det vært helt naturlig at hennes to barn har fått kjøre egen elsparkesykkel fra de var 12 år gamle. I dag er det sønnen Colin på snart 15 år som disponerer kjøretøyet.

Hjelm: Colin er bevisst på å bruke hjelm, og regner med at han vil fortsette med det også etter at han fyller 15.

– For oss som bor litt landlig til, er elsparkesykkelen et nyttig fremkomstmiddel for barna. Det være seg om de skal treffe kompiser eller ta seg til og fra en aktivitet. De har benyttet ikke-motoriserte sparkesykler fra de var små, derfor var det en naturlig overgang til elsparkesykkel da de nådde den lovlige aldersgrensen. 

Linda er klar over at elsparkesykler er forbundet med en viss risiko i trafikken, men stoler på at sønnen både er oppmerksom og følger foreldrenes formaninger.  

– Vi har vært bevisste på å gi dem en oppdatering av aktuelle trafikkregler, og hva de har lov til og ikke lov til som elsparkesyklist. Vi har også tegnet tyveri- og ansvarsforsikring, men har heldigvis ikke hatt behov for å bruke den. Hjelmbruk er også en selvfølge, legger hun til. 

Trafikkopplæring: Colin fra Slevik har disponert egen sparkesykkel siden han var 12 år, og benytter seg også av leietilbudet når han er innom Fredrikstad eller Sarpsborg sentrum. – Han har fått en innføring i hvordan har bør oppføre seg i trafikken, sier mamma Linda.  
Kjører forsiktig 

Colin forteller at han er klar over at han har et ansvar når han «suser av gårde» på elsparkesykkelen, og at han kan påføre både seg selv og andre skade om han er uoppmerksom. 

– Jeg benytter fortau eller gang- og sykkelstier når jeg kjører, dersom det er tilgjengelig. Skal jeg forbi mange folk og det er trangt og uoversiktlig, setter jeg ned farten eller  går av sykkelen. Må jeg kjøre i veibanen, føler jeg meg ikke trygg, så det unngår jeg helst. Men noen ganger er det jo ikke andre muligheter.  

Nullvisjon og nullvekst: Colin forsøker å ha et bevist forhold til andre trafikanter. Dette bidrar til færre alvorlige trafikkulykker.

– Hva om du skal krysse gaten over et gangfelt? 

– Er det trafikk, går jeg av sykkelen. Kommer det ingen biler, kjører jeg, sier han. 

I og med at Colin i skrivende stund ennå ikke har fylt 15 år, har han påbud om å bruke hjelm. Det føler han er helt greit. 

– Ja, om du «tryner» i fart, kan det fort gå ut over hodet om du ikke bruker hjelp. Det er ikke tøft å bli kvestet, minner han om, og regner med at han vil fortsette å bruke hjelm også etter at han fyller 15. 

– Absolutt. «Hue» er jo like utsatt, uansett alder! 

Selv om Colin er en fornuftig ungdom og moren befinner seg innen hørevidde, innrømmer han likevel at det ikke alltid er enkelt å følge «boka». 

– Når jeg er med kompiser til sentrum, og vi har dårlig tid, er det alltid fristende å kaste seg på en ledig elsparkesykkel for utleie. Da er det jo ikke tilgang på hjelm. Men det er som regel snakk om ganske korte turer, og jeg kjører ekstra forsiktig. 

Elsparkesykkel: – For mange i min omgangskrets er det naturlig å leie elsparkesykkel når de skal ta seg fram i sentrumskjernene i Fredrikstad og Sarpsborg, sier Colin. 

Irriterte bilister

Det er ingen hemmelighet at det til tidvis oppstår konfliktsituasjoner mellom biler og elsparkesykler, som fort kan  resulterer i alvorlige skader på de ubeskyttede trafikantene. Colin sier han selv ikke har vært involvert i farlige  situasjoner, men kjenner godt til flere slike hendelser hvor kompiser og bekjente har vært involvert. 

– Det har spesielt vært i forbindelse med kryssing av vei. Heldigvis har det bare vært noe nesten-ulykker, men det kunne fort ha gått veldig galt. Det er ikke alltid lett å vurdere situasjonen riktig, sier han. 

Som mamma og bilist, oppfordrer Linda til felles forståelse. Elsparkesykler – i likhet med elsykler – er blitt en del av trafikkbildet, og det må vi alle forholde oss til, påpeker hun. 

– Barn og unge er impulsive og har ikke har den samme risikoforståelsen som voksne. Derfor må vi som voksne bilister noen ganger tenke for dem. Og ikke minst akseptere at det er slik, framfor å tviholde på retten. 

Risikoforståelse: – Barn og unge er impulsive og har ikke har den samme risikoforståelsen som voksne, minner Linda om. 

Linda er samtidig tydelig på at hun ikke synes det er greit at elsparkesyklister bryter trafikkregler, kjører to på samme sykkel, kjører i gangfeltet eller setter fra seg kjøretøyet slik at det er til hinder for andre.

– Men  det hjelper ikke å møte ungdommen med aggressivitet. De må opplyses, og det må legges til rette for at det blir tryggere å ferdes på veiene for alle! 

Verdt å vite om elsparkesykler 

  • Elsparkesykkel og andre små elektriske kjøretøy er klassifisert som liten elektrisk motorvogn. Det betyr at du som fører har et større ansvar overfor fotgjengere når du ferdes i trafikken med disse kjøretøyene. 
  • Det er 12 års aldersgrense for kjøring av elsparkesykler, med påbud om å bruke hjelm. Aldersgrense uten hjelmpåbud er 15 år. Det oppfordres alle til å bruke hjelm.
  • Kun én person er tillatt på kjøretøyet – fører risikerer kr 3 000 i bot.
  • Du har vikeplikt for biler og syklister fra høyre; du skal ikke være til hinder for dem. Dette gjelder ikke når noe annet er skiltet, for eksempel en forkjørsvei.
  • Du har vikeplikt for biler og andre kjøretøy i veibanen når du kjører små elektriske kjøretøy i gangfeltet. Det betyr at du må stoppe og vente til det er klart eller til bilene stopper før du kan krysse gangfeltet.
  • Går du av og triller kjøretøyet over et gangfelt, skal bilene stoppe for deg.
  • Er det for mange på fortauet til at du kan passere, gå av og trill kjøretøyet eller kjør ut i veibanen.
  • Du må stoppe for rødt trafikklys når du kjører i veibanen.
  • Bryter du trafikkreglene, kan du bli bøtelagt med et forenklet forelegg. Er lovbruddet alvorlig, kan du bli anmeldt.
  • Krav til ansvarforsikring
  • 0,2 promillegrense