Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

På sykkel fra Fredrikstad til Kalnes

Overlege Jan Henrik Lund sykler fra Fredrikstad til jobben på Kalnes. Han mener at sykling er den aller beste måten å komme seg rundt på.

 

Jan Henrik Lund sykler fra Fredrikstad til arbeidsplassen sin på sykehuset på Kalnes. Foto: Are Bye

Med sykehuset på Kalnes ble tusenvis av arbeidsplasser og tusenvis av pasienter flyttet. Det har ført til noen på utfordringer når det gjelder transport, men for Jan Henrik Lund gikk overgangen veldig greit.

 

– Jeg sykler. Det gjorde jeg før, og det gjør jeg nå. Treningseffekten er fin. Jeg er ferdig trent når jeg har syklet. Det er enkelt. Man kommer overalt med en sykkel. Jeg er også glad i å bevege meg litt langsomt, sier Lund.

 

 

Sykler fra Fredrikstad til Kalnes

Han bor på Kråkerøy i Fredrikstad, og tråkker seg de drøyt 16 kilometerne til Kalnes uten å nøle.

 

– Kroppen liker sykling. For meg blir det en lengsel når jeg ikke får syklet. Det har med endorfiner å gjøre, sier de som kan det. Jeg har direkte glede av å sykle. Jeg pendlet til Oslo i fem år, og da savnet jeg sykkelen, forteller Lund som også er formann i Syklistenes landsforening avdeling Fredrikstad.

 

Se ruteforslag her

 

 

Miljø og helse først

Han mener sykling ikke først og fremst er å foretrekke fordi det har en helsegevinst ved seg. Lund forteller at en undersøkelse blant københavnere, fra 2005/06, var spørsmålet hvorfor de syklet.

– Noe svarte riktignok trening, cirka én prosent sa det var for å holde seg i form, 30 prosent sa det var billig, og 60 prosent fordi det var enkelt, forteller Lund.

 

Som lege og sykkelentusiast har han sterke meninger knyttet til hvordan vi beveger oss fra A til B.

– Sykkel og kollektivtrafikk må få forrang, og bil må nedprioriteres. Det eneste som er fremtidsrettet er å redusere bilkjøring. Det er upopulært å si det, men folk må tvinges til å reise annerledes. Av hensyn til både miljøet og helsen må bilbruken reduseres, sier Lund.

 

 

Vi må tenke sykkel først

Han blir rent nostalgisk når han forteller at fra siste tredel av 1800-tallet, og frem til krigen var det å eie en sykkel selve lykken. Så kom det han kaller ”bilhysteriet”, og sykkel ble fattigmannstransport.

 

– Nå opplever vi en renessanse for sykkelen. Det krever også tilrettelegging. Vi har planlagt for bil i 70 år. Nå må vi tenke sykkel og kollektivtrafikk, gjentar han.

 

– I forhold til folkehelsen kan sykkelen bidra i betydelig grad. De som ellers kjører mye bil, og sitter mye i sofaen, vil få en solid helsegevinst av å sykle litt. Det er dokumentert. Sånn sett er el-sykkelen et flott redskap. De som ellers kanskje ikke ville syklet, kommer seg nå ut på tur. De får større aksjonsradius, frisk luft og inntrykk. Jeg skal kjøpe meg en sånn selv til de dagene jeg skal opp hit i dårlig vær, røper overlegen.

 

Tekst og  foto: Are Bye