Sharrows-symbolet viser oppmerking for sykling i blandet trafikk. Dette er nytt i Farmanns gate i Fredrikstad, finansiert med statlige byvekstmidler.
Tydelig oppmerking i veibanen kan få syklister til å sykle mer strategisk, slik at de blir mer synlige for bilistene. Delesymbol kan bidra til bedre framkommelighet, økt trygghet og trafikksikkerhet for syklistene. Det brukes i gater der man ikke har plass til, eller mulighet for egen infrastruktur for sykkel, som sykkelfelt eller sykkelvei.
Symbolet informerer syklister og andre trafikanter om at de befinner seg på en sykkelrute. Delesymbol brukes i dag i flere land i Europa og i USA, og er gjennom sykkelpilotprosjektet i flere norske byer. Nå står altså Nedre Glomma-regionen for tur. Fredriksstad Blad har skrevet en informativ artikkel om merkingen og prosjektet i Farmannsgate. Transportøkonomisk Institutt (TØI) har evaluert tiltaket «Sharrows», i en rapport som kan leses her.
Malte Sebastian Hinsch, avdelingsleder infrastruktur i Fredrikstad kommune, forteller følgende om bakgrunnen for tiltaket:
– Utenfor Farmannsgate 13 er veibredden for smal til å få eget anlegg for sykkel i østgående retning. Derfor vil det i kvartalet fra St.Hans gate til Hollendergata bli oppmerket med et delesymbol (Sharrows) i veibanen.
Symbolet viser at sykkeltraseen fortsetter i blandet trafikk. Og at oppmerkingen skal fortelle de kjørende at det her går en sykkeltrasé som ikke er en egen sykkelvei. Bilistene må være forberedt på flere syklende, og samspillet i trafikken er viktig.
– De som ikke er komfortable med å sykle i veibanen kan velge å sykle på fortauet på de gåendes premisser, sier Hinsch til Fredriksstad Blad.
Delesymbol er ganske nytt i Norge, og det er første gang merkingen brukes i Fredrikstad. Les mer om symbolbruken hos Statens vegvesen.