Dette er en kronikk skrevet av ledelsen i Nobina, hvor busselskapet redegjør for hva som skjedde da bussene brant, og status i dag:
Teksten er skrevet av Nobina, og gjengitt her eksakt slik den også er publisert i Fredriksstad Blad og Sarpsborg Arbeiderblad.
Busstrafikken er tilbake for fullt i Nedre Glomma takket være godt samarbeid – åpent brev til innbyggere, kollektivreisende, kolleger, samarbeidspartnere og politiske myndigheter.
Alle som reiser med buss i Nedre Glomma har endelig fått tilbake et kollektivtilbud som er til å stole på. Det er vi veldig glade for. Det hadde ikke vært mulig uten et godt samarbeid på tvers av funksjoner, roller, landegrenser, fylkesgrenser og kommunegrenser.
Den store brannen på depotet i Sarpsborg var ikke bare en kritisk hendelse for oss i Nobina, Østfold kollektivtrafikk og innbyggere i Nedre Glomma. Hendelsen er også på mange måter unik i bransjen. Med dette brevet vil vi si takk til alle de reisende for tålmodigheten dere har vist. Vi lover å gjøre alt vi makter for å skape forutsigbare og trygge reiser for våre passasjerer fremover. Vi beklager på det sterkeste til alle reisende som har blitt rammet i vinter.
Vi vil også takke alle ansatte, bransjekolleger, samarbeidspartnere, støttespillere og politiske myndigheter både nasjonalt og lokalt som har bidratt i utredningsarbeidet, fått på plass erstatningsbusser og ikke minst fått hele kollektivtilbudet i regionen i gang igjen.
Det er drøye tre måneder siden det ble oppdaget en brann på depotet i Sarpsborg. Samtidig som nødetatene ble kontaktet, startet arbeidet med å sikre bussene og begrense spredning av brannen. Kort tid etter ble depotet evakuert, fordi vi vurderte at det kunne være en fare for våre ansattes sikkerhet. Heldigvis ble ingen skadet i brannen. I tett samarbeid med vår bussleverandør, besluttet vi å parkere den berørte bussmodellen inntil videre, for å ivareta sikkerheten til både reisende og ansatte. Dette har vært et forebyggende sikkerhetstiltak mens vi ventet på svarene fra de tekniske undersøkelsene.
Det var en enkel beslutning fordi sikkerheten alltid kommer først. Samtidig har dette påvirket trafikken i regionen ettersom rundt ti busser ble ødelagt i brannen og rundt 70 ble parkert mens det ble satt i gang en omfattende utredning for å finne årsaken til brannen.
Samtidig som utredningen startet, begynte arbeidet med å finne erstatningsbusser for å redusere konsekvensene for de reisende, og i løpet av et par dager ble de første erstatningsbussene sendt fra Sverige til Norge. Ansatte og kolleger i hele Norden har arbeidet med å importere, klargjøre og registrere kjøretøy for trafikk i Norge i henhold til norsk regelverk og et prioriteringsarbeid for å kartlegge hvilke ruter og avganger som skulle prioriteres i denne unntaksperioden med et mål om å ramme så få som mulig.
For å klargjøre og få de ordinarie bussene godkjent for trafikk, har det blitt utført et omfattende arbeid som ikke ville vært mulig uten støtte fra eksperter og myndigheter. I forbindelse med utredningen er det i perioden 1. oktober til slutten av januar utført simuleringer og analyser på mer enn 172 millioner GPS-posisjoner som har blitt matchet mot forskjellige geo-punkter. 1,4 millioner avlesninger har blitt analysert fra bussenes datamaskiner, fra over 24 millioner datapunkter, for å kartlegge gass, trykk og kjøretøyposisjoner.
Vi vil takke alle ekspertene ved Scania, Gasum, RISE (Resarch Instititues of Sweden) som har bidratt til denne undersøkelsen. Vi vil også takke norske og svenske myndigheter som har bidratt med sin kompetanse på det kompliserte nasjonale og internasjonale regelverket og retningslinjene som regulerer gassdrevne kjøretøy. En spesiell takk til Statens vegvesen, Trafikverket, DSB og MSB.
Vi vil også trekke frem våre bransjekolleger i VY som var raske til å strekke ut en hånd etter brannen, men også flere andre bransjekolleger har bistått med busser. En stor takk til kollektivmyndighetene i Sverige og Danmark som forsto alvoret i den unike situasjonen og som gjorde det mulig å frigjøre busser som ellers ville trafikkert i Gøteborg, København og Stockholm.
Til slutt en stor takk til alle kolleger – uten dere hadde ikke dette vært mulig. Vi er stolte over at vi har klart å gjennomføre dette sammen, uten permitteringer. Sammen jobber vi nå med å gjenoppbygge tilliten til kollektivtrafikken i Nedre Glomma. For å kunne fortsette å levere på regjeringens mål om at flere skal reise kollektivt og redusere klimautslippene, er det avgjørende at lokale myndigheter fortsetter å tilrettelegge for at flere velger buss, slik at vi får en bærekraftig utvikling av Nedre Glomma.
Nobina og Østfold kollektivtrafikk ønsker å vise seg fra en langt bedre side overfor alle som skal ta bussen fremover. Vi jobber for at flere skal velge bussen fremfor bilen, og bidra til at det blir bedre plass på veiene i Nedre Glomma-regionen til de som må kjøre bil. Å reise buss skal være billig, miljøvennlig, forutsigbart og ikke minst bidra til at Sarpsborg og Fredrikstad er trivelige byer å bo i eller besøke
Vi ser fram til å ønske alle reisende velkommen om bord.
Tonje Wikstrøm Frislid, Administrerende direktør Nobina AS
Fredrik H Lindegaard, Regiondirektør Nobina Nedre Glomma