Byfergene i Fredrikstad hadde igjen et meget godt driftsår. 1.479.000 gikk ombord i løpet av fjoråret.
Bypakke Nedre Glomma finansierer mye av driften av fergeforbindelsen som mange byregioner i Norge ser med beundring og misunnelse på. Fergesjef Runar Helgesen i Fredrikstad er godt fornøyd med. passasjertallene i 2024, som reelt sett er en økning fra 2023.
– Tall Ships’ Races ga oss rundt 60.000 ekstra passasjerer sommeren 2023. Så når vi i 2024, som ikke hadde dette store arrangementet i Fredrikstad, har 2.000 færre passasjerer totalt på årsbasis, er det reelt sett en økning, sier den driftige fergesjefen
Fergen er gratis for passasjerene, og betales av Fredrikstad kommune og statlige midler gjennom Bypakke Nedre Glomma. Det var også sistnevnte finansiering som reddet den ene fergeforbindelsen til Ålekilen i 2024.
Fergetilbudet har i deler av 2024 også inkludert en rute mellom Bekkhus fergeleie på Kråkerøy og Vaterland ved Gamlebyen. Her er det også testet ut skyttelbusser mellom Vaterland og Øra industriområde, et tilbud mest til de arbeidsreisende – selv om tilbudet er åpent for alle. Pilotprosjektet benytter en elektrisk ferge fra Eker-selskapet Hyke. Med tiden kan det bli aktuelt at elektriske ferger skal være autonome (selvkjørende), men så langt har båtene fergekaptein ombord.
Les mer om byfergene på nettsidene til Fredrikstad kommune: www.fredrikstad.kommune.no/hyke