I løpet av januar settes bomringen rundt Sarpsborg og Fredrikstad i drift. Nå er bompengetakstene fastsatt og godkjent av Vegdirektoratet.
Hva brukes pengene til?
Bompengene skal finansiere prosjektene som inngår i fase 2 av Bypakke Nedre Glomma:
- Riksvei 22: Hafslund – Dondern
- Fylkesvei 109: Råbekken – Torsbekkdalen
- Fylkesvei 118: Ny bru over Glomma i Sarpsborg
- Ny bru over Glomma i Fredrikstad
- Mindre tiltak på kommunal og fylkeskommunal vei
- Mindre tiltak på riksvei
Bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg vedtok fase 2 i desember 2021, Viken fylkeskommune i februar 2022 og Stortinget i april 2023. Stortingsvedtaket bygger på den lokalpolitiske behandlingen i regionen. Innkrevingen er planlagt å gjelde i maksimalt 15 år.
Dette gjelder for betaling i bomringen:
- Det er enveis innkreving – du betaler kun én vei når du passerer et bomsnitt.
- Takstgruppe 1: Kjøretøy med maksimal totalvekt på 3500 kg, samt biler i kategori M1 med gyldig brikke og avtale. (maks 9 sitteplasser, f.eks. bobil)
- Takstgruppe 2: Kjøretøy med totalvekt over 3500 kilo, med unntak av kategori M1 nevnt over.
- Taksten i takstgruppe 1 er 32 kroner pr. passering. Med gyldig AutoPASS-avtale og brikke får du 20 prosent rabatt, og betaler 25,60 kroner.
- Elbiler passerer for halv pris, så lenge du har bomavtale og brikke. Altså 12,80 kroner per passering, og 60 prosent rabatt fra grunntaksten på 32 kroner.
- Taksten i takstgruppe 2 er 64 kroner pr. passering. Ingen brikkerabatt.
- Nullutslippskjøretøy i takstgruppe 2 passerer gratis.
- Det er timesregel i bomringen – du betaler kun for én passering i løpet av en time, uavhengig av hvor mange bomsnitt du passerer. Ikke krav til avtale og brikke.
- Utvidet timesregel er en ordning som gjelder i tidsrommet fra klokken 17.30 til 20.30 på hverdager. Da betales det kun for én passering, men merk at utvidet timesregel forutsetter bomavtale og brikke.
- Det er et øvre tak på 70 passeringer pr. bil hver måned, og utover dette belastes du ikke. Passeringstaket forutsetter bomavtale og brikke.
- Endelig dato for oppstart i januar kunngjøres senest i løpet av desember.
Her kan du se vanlige spørsmål og svar rundt bompengeordningen. I tillegg kan du lese om de ulike prosjektene i Bypakke Nedre Glomma fase 2, om byvekstavtale og statlige kroner, om mobilitet og nullvekstmålet i trafikken – for å nevne noe.
Drift og innkreving
I Nedre Glomma-regionen er det Vegfinans som drifter bomringen. Det finnes flere selskaper i Norge som utsteder AutoPASS-avtale. Her er en oversikt over de ulike godkjente utstederselskapene.
Vi anbefaler ikke hvilket brikkeselskap du velger, men det er fornuftig å undersøke litt rundt de ulike aktørene før du inngår avtale.
Her er bomstasjonene i Nedre Glomma-regionen plassert:
1. Rv. 110 – Seut
2. Rv. 110 – Fredrikstadbrua øst
3. Fv. 381 – Veumveien
4. Fv. 109 – Råbekken
5. Kv. – Dikeveien
6. Kv. – Evjebekken
7. Fv. 112 – Hauge bru
8. Fv. 109 – Rolvsøysund
9. Rv. 22 – Årum vest
10. Fv. 107 – Vardeveien
11. Fv. 130 – Skjærviken
12. Rv. 22 – Hafslund syd
13. Kv. Navestadveien
14. Fv. 118 – Sarpsbru
15. Fv. 114 – Grålum
16. E6 – Rampe avkjøring Lekevoll fra sør
17. E6 – Rampe avkjøring Lekevoll fra nord
18. Fv. 118 – Kalnes
19. Fv. 109 – Alvim vest
20. Fv. 1168 – Alvimveien
21. E6 – Rampe avkjøring Alvim fra nord
22. E6 – Rampe avkjøring Alvim fra sør
23. Kv. Tuneveien
24. Fv. – Ny bru i Fredrikstad