Målet med byvekstavtalen er å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy. Dette er det lett å glemme i alt fokus på bompenger, buss og trafikk.
Medieomtalen av Bypakke Nedre Glomma så langt i 2024, er mest preget av bompenger og bussutfordringer. Klimadelen av det Bypakke Nedre Glomma jobber for, er bare omtalt i 3 prosent av medieomtalene.
Med oppstart av bompengeinnkreving i mars i år, er det naturlig at dette blir mest omtalt i år. Så langt er det bare mindre prosjekter som er påbegynt eller ferdige. Men neste år vil man se flere gravemaskiner og arbeid rundt prosjektene i Bypakke Nedre Glomma.
Bypakke i endring
Byvekstavtalen som ble inngått mellom Nedre Glomma-regionen og staten i oktober er regjeringens viktigste virkemiddel for å utvikle attraktive byer og regioner med god mobilitet og fremkommelighet. I tillegg mindre lokal luftforurensning, støy og klimagass. Effektiv arealbruk er også et viktig virkemiddel for å redusere bilbruken.
Målet er tindrende klart: – Å stanse veksten i personbiltrafikken, omtalt som nullvekstmålet – et helt sentralt begrep for Bypakke Nedre Glomma.
Regjeringens ord
«God samordning i areal- og transportplanleggingen bidrar til en bærekraftig samfunnsutvikling med byer det er godt å bo og arbeide i. For å redusere bilbruken må flere virkemidler virke sammen. Kollektivtilbudet må være attraktivt, effektivt og enkelt å bruke, og det må være trygge og sammenhengende løsninger for syklister og fotgjengere. En effektiv arealbruk som gjør at folk kan bo nært arbeid, skole, handels- og tjenestetilbud og kollektivknutepunkter, vil både være med på å begrense transportbehovet og bidra til at flere velger å sykle, gå eller reise kollektivt. Bompenger og restriktiv parkeringspolitikk er også effektive virkemidler for å redusere bilbruken.» skriver regjeringen om areal som knapp ressurs.
Sammen skaper vi Norges beste byer, er visjonen vår. Bypakke Nedre Glomma jobber for å skape bedre bymiljøer og et mer miljøvennlig transportsystem i Nedre Glomma. Gjennom å satse på kollektivtransport, sykkel og gange, skal vi sørge for at Sarpsborg og Fredrikstad blir byer der vi kan reise effektivt og miljøvennlig.