Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Fylkestinget går for byvekstavtale

I dag ga politikerne i Østfold fylkeskommune sin flertallsstøtte til forslaget til byvekstavtale. Gulrota er 173,8 statlige millioner kroner til Nedre Glomma-regionen fra 2024 til 2033.-

– Det vi nå har vedtatt er en milepæl, og jeg er veldig glad for at avtaleforslaget har fått flertall i Østfold fylkeskommune. Nå håper jeg at bystyrene i både Sarpsborg og Fredrikstad gir sin støtte i september, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje.

Byvekstavtale: Fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje signerte før sommeren forhandlingsutvalgets forslag til byvekstavtale. I dag fikk han fkertall for saken i Fylkestinget.

Nedre Glomma er blant de ni mest folkerike byregionene i Norge, og er dermed aktuell for en byvekstavtale med staten ved Samferdselsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet. En byvekstavtale er gjensidig forpliktende avtale mellom statlige, regionale og lokale myndigheter, der partene innenfor sine ansvarsområder skal bidra til å oppnå nullvekstmålet for personbiltransporten i byregionen.
Det innebærer at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom
effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport,
sykling og gange.

Takker kommunene

– Forutsatt at både Sarpsborg og Fredrikstad sier ja, får vi gode verktøy til å nå nullvekstmålet. Jeg vil også takke begge kommunene for gode forhandlinger, og et godt samarbeid. Jeg er glad for at avtaleutkastet ble omforent, sier fylkesordføreren.

Flertall: Det var kun et mindretall som stemte i mot i saken om byvekstavtalen.

Siden 2014 har Nedre Glomma-regionen hatt belønningsavtaler med staten, og mottatt midler til
gjennomføring av tiltak som skal bidra til nullvekstmålet. Dette er en avtaletype som fases ut om man inngår byvekstavtale med tilhørende statlige byvekstmidler. Byvekstavtalen kan anses som en videreutvikling av belønningsordningen. Den vil sikre byregionen økte statlige bevilgninger, men også stille noen strengere krav til at lokale og regionale myndigheter innenfor sine ansvarsområder bidrar til
nullvekstmålet. Byvekstavtalene har en varighet på ti år, mens belønningsavtalene har hatt en
varighet på opptil fire år.

To finansieringskilder

Samferdselspakken Bypakke Nedre Glomma fase 2, som er finansiert med bompenger og
lokal egenandel, jamfør Prop. 41 S (2022–2023), inngår som en del av byvekstavtalen. Det
innebærer felles styringsgruppe og samordnet porteføljestyring.

Byvekstmidlene og Bypakke Nedre Glomma fase 2 utgjør imidlertid to separate finansieringsordninger og økonomier. Innhold og finansiering av bypakkens fase 2 har ikke vært et tema i forhandlingene om en
byvekstavtale, siden dette er fastsatt i nevnte stortingsproposisjon.
Nedre Glomma mottok 4. mars 2024 invitasjon til forhandlinger om en byvekstavtale, samt
statens mandat for forhandlingene.

Fylkeskommunedirektøren

Fylkeskommunedirektøren er tilfreds med at det foreligger et utkast til en byvekstavtale og
vurderer at det er en god avtale for Nedre Glomma. Byvekstavtalen skal styrke arbeidet for å
nå målet om nullvekst i personbiltrafikken i Nedre Glomma. Avtalen har en økonomisk ramme
som gir mulighet til å gjennomføre flere tiltak, nye tiltak og utvikle nye mobilitetsløsninger