Kart over bomstasjoner Alt om bomåpningen 2024

Så mange passerer de enkelte bomstasjonene

Tre måneder har gått siden bompengeinnkrevingen startet i Nedre Glomma. Biltrafikken har gått ned, som forventet.

Hver eneste dag siden 20. mars har de 23 bomstasjonene krevd inn bompenger fra bilistene. Med 118.760 passeringer gjennomsnittlig gjennom 96 dager, blir det totalt 11.400.917 passeringer frem til St. Hans.

Et forventet daglig årsgjennomsnitt for bilpasseringer uten bompengeinnkreving var 130.100. Det betyr at bompengeinnføringen så langt har ført til gjennomsnittlig 11.340 færre passeringer, altså mindre biltrafikk. I prosent utgjør dette en nedgang på 8,7 prosent så langt.

Timesregel, utvidet timesregel, fritak for HC-kort, lavere priser for elbil, samt rabatt for bombrikke/avtale gjør at den gjennomsnittlige passeringsprisen er en del lavere. Hittil ligger snittprisen på 14 kroner og 90 øre, tilsvarende om lag 170 millioner kroner for alle passeringene.

Noen flere fakta:

  • Andel elbiler: 30,5 prosent
  • Andel tunge kjøretøy: 4,3 prosent
  • Alle tall er for De 23 bomstasjonene i Bypakke Nedre Glomma fase 2, uten de to Kråkerøy-bomstasjonene.

Så mange har passert de enkelte bomstasjonene i perioden:

BomstasjonTrafikk
Rv. 110 Fredrikstadbrua1 266 600
Rv. 110 Seut1 196 499
Fv. 109 Råbekken916 743
Fv. 109 Rolvsøysund907 177
Fv. 118 Sarpsbru904 528
Fv. 109 Alvim vest891 433
E6 Alvim rampe fra sør660 980
Fv. 114 Grålum654 668
Rv. 22 Hafslund syd558 079
Rv. 22 Årum vest479 955
E6 Lekevoll rampe fra nord376 772
Fv. 112 Hauge bru344 802
Dikeveien335 167
E6 Lekevoll rampe fra syd311 078
E6 Alvim rampe fra nord286 398
Fv. 130 Skjærviken265 086
Fv. 381 Veumveien255 100
Fv. 107 Vardeveien217 363
Tuneveien151 811
Navestadveien131 339
Fv. 118 Kalnes128 228
Fv. 1168 Alvimveien100 760
Evjebekkveien60 351
Totalsum11 400 917
Med trafikk menes antall passeringer.

Det er totalbildet som er viktig. Husk at bomstasjoner som for eksempel Evjebekken ikke nødvendigvis er dårligst eller minst lønnsom. Bommene er satt opp for å unngå store trafikklekkasjer og endringer i kjøremønster. Det er totalen som er viktig for Bypakke Nedre Glomma, det statlige nullvekstmålet og de kommende utbyggingsprosjektene.

Bomstasjoner i Sarpsborg og Fredrikstad fotografert i sine vinterlige omgivelser. Her fra Skjærviken.