Tre måneder har gått siden bompengeinnkrevingen startet i Nedre Glomma. Biltrafikken har gått ned, som forventet.
Hver eneste dag siden 20. mars har de 23 bomstasjonene krevd inn bompenger fra bilistene. Med 118.760 passeringer gjennomsnittlig gjennom 96 dager, blir det totalt 11.400.917 passeringer frem til St. Hans.
Et forventet daglig årsgjennomsnitt for bilpasseringer uten bompengeinnkreving var 130.100. Det betyr at bompengeinnføringen så langt har ført til gjennomsnittlig 11.340 færre passeringer, altså mindre biltrafikk. I prosent utgjør dette en nedgang på 8,7 prosent så langt.
Timesregel, utvidet timesregel, fritak for HC-kort, lavere priser for elbil, samt rabatt for bombrikke/avtale gjør at den gjennomsnittlige passeringsprisen er en del lavere. Hittil ligger snittprisen på 14 kroner og 90 øre, tilsvarende om lag 170 millioner kroner for alle passeringene.
Noen flere fakta:
- Andel elbiler: 30,5 prosent
- Andel tunge kjøretøy: 4,3 prosent
- Alle tall er for De 23 bomstasjonene i Bypakke Nedre Glomma fase 2, uten de to Kråkerøy-bomstasjonene.
Så mange har passert de enkelte bomstasjonene i perioden:
Bomstasjon | Trafikk |
Rv. 110 Fredrikstadbrua | 1 266 600 |
Rv. 110 Seut | 1 196 499 |
Fv. 109 Råbekken | 916 743 |
Fv. 109 Rolvsøysund | 907 177 |
Fv. 118 Sarpsbru | 904 528 |
Fv. 109 Alvim vest | 891 433 |
E6 Alvim rampe fra sør | 660 980 |
Fv. 114 Grålum | 654 668 |
Rv. 22 Hafslund syd | 558 079 |
Rv. 22 Årum vest | 479 955 |
E6 Lekevoll rampe fra nord | 376 772 |
Fv. 112 Hauge bru | 344 802 |
Dikeveien | 335 167 |
E6 Lekevoll rampe fra syd | 311 078 |
E6 Alvim rampe fra nord | 286 398 |
Fv. 130 Skjærviken | 265 086 |
Fv. 381 Veumveien | 255 100 |
Fv. 107 Vardeveien | 217 363 |
Tuneveien | 151 811 |
Navestadveien | 131 339 |
Fv. 118 Kalnes | 128 228 |
Fv. 1168 Alvimveien | 100 760 |
Evjebekkveien | 60 351 |
Totalsum | 11 400 917 |
Det er totalbildet som er viktig. Husk at bomstasjoner som for eksempel Evjebekken ikke nødvendigvis er dårligst eller minst lønnsom. Bommene er satt opp for å unngå store trafikklekkasjer og endringer i kjøremønster. Det er totalen som er viktig for Bypakke Nedre Glomma, det statlige nullvekstmålet og de kommende utbyggingsprosjektene.