Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Bompenger reduserer biltrafikken

Ferske trafikkmålinger antyder at regionen kan forvente rundt 7 prosent lavere biltrafikk med bompenger.

Tallene gir grunnlag for en kvalifisert gjetning om fremtiden. Når bompengeinnkrevingen starter i Sarpsborg og Fredrikstad ganske snart, vil trafikkmengden reduseres noe over natta. Dette er basert på tall fra trafikkmåling de siste 12 ukene, sammenlignet med tilsvarende periode ett år tilbake i tid.

Måltallene er hentet fra Fredrikstad, hvor det var bompenger for Bypakke Nedre Glomma fase 1 for ett år siden – og ikke bompenger de siste 12 ukene. Kråkerøy-bommene er ikke med i måltallene. Vi måler ukene med nummer 45 til 52 pluss 1 – 4 påfølgende år, altså 12 sammenhengende uker. Målingene er rett fra bomstasjonene.

UkeMed innkrevingUten innkrevingEndring
45284 371311 0719,4 %
46286 349299 0774,4 %
47291 955324 04011,0 %
48286 341315 66210,2 %
49284 615311 9829,6 %
50281 791325 76315,6 %
51269 583311 38915,5 %
52200 814194 507-3,1 %
1225 679236 9485,0 %
2268 667288 7547,5 %
3265 489262 343-1,2 %
4270 625279 6413,3 %
Trafikkmålinger fra de 12 ukene, antall bilpasseringer i bomstasjonene i Fredrikstad.
Bomstasjonen i Skjærviken.

Vi ser at det varierer fra uke til uke, men at total forskjell er 7-8 prosent. På bakgrunn av dette forventes en lignende endring i både Sarpsborg og Fredrikstad når vi starter innkrevingen i Bypakke Nedre Glomma fase 2.

I fase 1 i Fredrikstad falt trafikken ved bomåpningen med rundt 12 prosent den første tiden etter bomåpning. Men etter en tid endret det seg til omtrent tilsvarende trafikknedgang som vi har målt økning på de siste 12 ukene.

Bypakke Nedre Glomma jobber også for at flere skal gå, sykle eller benytte kollektivtrafikken mer. Lykkes dette, blir det også et bidrag til veien mot nullvekstmålet i trafikken. Stanser vi økningen i personbiltrafikken samtidig som befolkningen øker, har vi reelt sett null vekst og egentlig en forbedring når man ser trafikken opp mot antall innbyggere i regionen.

Pendlerparkeringen ved Ørebekk i Fredrikstad benyttes flittig av bilister og syklister. Et vellykket tiltak for å dempe personbiltrafikken.