Ferske trafikkmålinger antyder at regionen kan forvente rundt 7 prosent lavere biltrafikk med bompenger.
Tallene gir grunnlag for en kvalifisert gjetning om fremtiden. Når bompengeinnkrevingen starter i Sarpsborg og Fredrikstad ganske snart, vil trafikkmengden reduseres noe over natta. Dette er basert på tall fra trafikkmåling de siste 12 ukene, sammenlignet med tilsvarende periode ett år tilbake i tid.
Måltallene er hentet fra Fredrikstad, hvor det var bompenger for Bypakke Nedre Glomma fase 1 for ett år siden – og ikke bompenger de siste 12 ukene. Kråkerøy-bommene er ikke med i måltallene. Vi måler ukene med nummer 45 til 52 pluss 1 – 4 påfølgende år, altså 12 sammenhengende uker. Målingene er rett fra bomstasjonene.
Uke | Med innkreving | Uten innkreving | Endring |
45 | 284 371 | 311 071 | 9,4 % |
46 | 286 349 | 299 077 | 4,4 % |
47 | 291 955 | 324 040 | 11,0 % |
48 | 286 341 | 315 662 | 10,2 % |
49 | 284 615 | 311 982 | 9,6 % |
50 | 281 791 | 325 763 | 15,6 % |
51 | 269 583 | 311 389 | 15,5 % |
52 | 200 814 | 194 507 | -3,1 % |
1 | 225 679 | 236 948 | 5,0 % |
2 | 268 667 | 288 754 | 7,5 % |
3 | 265 489 | 262 343 | -1,2 % |
4 | 270 625 | 279 641 | 3,3 % |
Vi ser at det varierer fra uke til uke, men at total forskjell er 7-8 prosent. På bakgrunn av dette forventes en lignende endring i både Sarpsborg og Fredrikstad når vi starter innkrevingen i Bypakke Nedre Glomma fase 2.
I fase 1 i Fredrikstad falt trafikken ved bomåpningen med rundt 12 prosent den første tiden etter bomåpning. Men etter en tid endret det seg til omtrent tilsvarende trafikknedgang som vi har målt økning på de siste 12 ukene.
Bypakke Nedre Glomma jobber også for at flere skal gå, sykle eller benytte kollektivtrafikken mer. Lykkes dette, blir det også et bidrag til veien mot nullvekstmålet i trafikken. Stanser vi økningen i personbiltrafikken samtidig som befolkningen øker, har vi reelt sett null vekst og egentlig en forbedring når man ser trafikken opp mot antall innbyggere i regionen.
Pendlerparkeringen ved Ørebekk i Fredrikstad benyttes flittig av bilister og syklister. Et vellykket tiltak for å dempe personbiltrafikken.