Styringsgruppa for Bypakke Nedre Glomma vil fjerne de to bomstasjonene så snart som praktisk mulig.
Går det som styringsgruppa vedtok i dag, vil Bypakke Nedre Glomma og Vegfinans avslutte de to bomstasjonene på Kråkerøy så snart som mulig. I et hastevedtak i dag ble innstillingen som følger:
«Styringsgruppen for byvekstavtale Nedre Glomma vedtar at restmidlene på ca. 55 millioner kroner fra bompengeinnkreving i Bypakke Nedre Glomma fase 1 prioriteres til nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen.»
Støttes av ordførerne
Fredrikstad-ordfører Arne Sekkelsten og fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje har derfor en gladmelding til bilister, beboere og besøkende i Nedre Glomma regionen og på Hvaler.
– Det er mest riktig at restmidlene i sin helhet går tilbake til bilistene ved å prioritere rask nedbetaling av Kråkerøyforbindelsen, sier ordfører Arne Sekkelsten i Fredrikstad.
Den 23. januar skal saken opp til politisk behandling i fylkesutvalget i Østfold fylkeskommune, og den 6. februar i formannskapet i Fredrikstad kommune. Ved positive vedtak her, vil innkrevingen av bompenger på Kråkerøy stoppes allerede i vinter.
Stopper 7-8 måneder før
– Det vil fremskynde avviklingen av bompengeinnkrevingen ved Kråkerøybruene med så mye som 7- 8 måneder, sier fylkesordfører Sindre Martinsen-Evje.
Det siste anslaget var stopp i innkrevingen fra oktober 2025, mens det nå kan skje i løpet av februar eller mars. Nøyaktig sluttdato settes av bompengeselskapet Vegfinans Bypakke Nedre Glomma AS, når de endelige politiske vedtakene foreligger.
Selskapet må blant annet ta hensyn til en nødvendig varslingsperiode og sikre tilstrekkelige usikkerhetsavsetninger.
Ble satt i drift i 2011
Daværende fylkesordfører Ole Haabeth klippet snor ved den nye Værstebrua og markerte dermed åpningen av Kråkerøyforbindelsen i juni 2011. Perioden for innkreving av bompenger var satt til 15 år og skulle etter planen avsluttes i juni 2026.
Bomringen rundt Fredrikstad sentrum kom i drift åtte år senere, fra november 2019, og det ble nødvendig å samkjøre dette med innkrevingen av bompenger på Kråkerøyforbindelsen. Sistnevnte var fortsatt et eget prosjekt, der bomstasjonene skulle fjernes tidligere.
Vegfinans sto for all innkreving, og fikk også ansvaret for å beregne når innkrevingen på Kråkerøyforbindelsen skulle avsluttes. Tidspunktet ble i fjor endret til oktober 2025, og de siste beregningene viser altså at prosjektet vil bli nedbetalt i løpet av vinteren.
55 millioner i restmidler
Styringsgruppen for Bypakke Nedre Glomma anbefaler derfor at restmidler på rundt 55 millioner kroner går direkte til nedbetaling av fv. 108 Kråkerøyforbindelsen.
Dette forutsetter igjen lokalpolitisk godkjenning, først i fylkesutvalget i Østfold fylkeskommune og deretter i formannskapet i Fredrikstad.
Fredrikstad kommune har i dialog med Statens vegvesen avklart premissene for bruk av restmidlene. Det ville vært mulig å prioritere andre veiprosjekter i Fredrikstad, men kommunen landet på at det mest fornuftige er nedbetaling av Kråkerøy-forbindelsen. Dette er en vurdering som også støttes av den politiske ledelsen i fylkeskommunen.
Les hva Fredriksstad Blad skriver om saken.