Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Lavere bomregning enn de fleste tror

Bileiere fra Sarpsborg betalte bare 374 kroner måneden i bompenger i 2024. I Fredrikstad var det nesten like lavt, med 385 kroner.

Ferske tall og analyser fra brikkeselskapet AutoSync viser at bilistene i Nedre Glomma-regionen har overraskende lave månedlige bompengefakturaer i gjennomsnitt. Noen betaler mer, og noen betaler mindre, men snittet ligger altså godt under 400 kroner. Tallene gjelder hvor mye det betales for den enkelte bil per måned. Altså ikke bare i Nedre Glomma-regionen, men alle bompengeområdene bilen passerer. I praksis betyr dette at bilistene i vårt distrikt betaler. enda mindre lokalt enn tallene over.

Fredrikstad-ordfører Arne Sekkelsten (t.v.) og daglig leder i Bypakke Nedre Glomma, Jostein Haug, ser at bompengebelastningen i Fredrikstad og Sarpsborg er mye lavere enn mange tror.

Vegfinans har på vegne av Bypakke Nedre Glomma oversikten over hele bompengeregnestykket i Nedre Glomma-regionen, helt ned til den enkelte av de 23 bomstasjonene i vårt område. Men skal man se på den enkelte bil, og hvor denne har adresse, er det brikkeselskaper som AutoSync (tidligere Fremtid Service) som sitter på tallene og analysene. AutoSync har en veldig stor markedsandel, og tallene er derfor representative.

– Når vi ser på våre tall opp mot trafikktallene som Vegfinans publiserer, ser vi at vi i 2024 håndterte innkreving av 67,8 prosent av Nedre Glomma-passeringene, forteller Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync.

Svein Skovly i AutoSync
By20242023Endring
1. Oslo                        509              5041,0 %
2. Sandnes                        479              40418,7 %
3. Stavanger                        472              42311,6 %
4. Ålesund                        444              459-3,1 %
5. Bergen                        428              4094,6 %
6. Bodø                        417              3887,5 %
7. Trondheim                        412              37410,2 %
8. Tromsø                        388              35210,3 %
9. Fredrikstad                        385              21183,0 %
10. Sarpsborg                        374              131184,5 %
11. Kristiansand                        344              29616,0 %
12. Haugesund                        310              2993,8 %
13. Porsgrunn                        290              2668,9 %
14. Skien                        277              2644,7 %
15. Hamar                        230              243-5,3 %
16. Sandefjord                        228              18920,5 %
17. Moss                        209              18313,7 %
18. Tønsberg                        195              17114,1 %
19. Arendal                        193              1845,1 %
20. Drammen                        145              1413,1 %
Endringen i Fredrikstad og Sarpsborg fra 2023 til 2024 er ikke relevant, fordi bompengeinnkrevingen i Nedre Glomma fase 2 startet først 20. mars 2024.
Om analysen

AutoSync har analysert bompasseringer som er fortatt av selskapets kunder i 2024.

  • Utgiftene er fordelt etter kundenes adresse ved utgangen av desember 2024.
  • Beløpene omfatter bompenger og ferjebilletter uavhengig av hvor bompasseringene eller ferjeturene har skjedd.
  • Analysen omfatter mer enn én million personkunder som er registrert med bompasseringer i perioden.
  • Alle tall er per kjøretøy. I gjennomsnitt har hver personkunde 1,29 kjøretøy knyttet til AutoPASS-avtalen sin.
  • Kommuner eller bydeler med færre enn 100 AutoPASS-avtaler er ikke med i oversiktene.