Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

– Flere bør teste ut busstilbudet

Jostein Haug mener at mange vil bli overrasket over busstilbudet, om de gir det en sjanse.

– Buss er en svært behagelig måte å bli transportert på. Det er høy komfort, det er trygt og det er sosialt. Jeg er sikker på mange ville blitt positivt overrasket om de ga det et forsøk. Og jo flere som bruker bussen, desto bedre framkommelighet blir det for de som er avhengig av bil, sier daglig leder Jostein Haug i Bypakke Nedre Glomma.

Ivrig bussbruker

Han er selv en ivrig bussbruker. Med adresse på Ise, opplever han daglig den høye belastningen på veinettet til og fra jobb, spesielt over Hafslund/Dondern og på riksveien ved Iseveien senter. Det til tross for at biltrafikken er blitt redusert med 10 prosent etter at bomstasjonene ble satt i drift. 

– Dette er et område med stor bolig- og næringsutbygging, som tilsier at trafikktettheten vil fortsette å øke om det ikke gjøres tiltak og flere endrer reisevaner, sier  han. 

– Betingelsene for de myke trafikantene er også svært vanskelig på denne strekningen. De fleste som kjører her jevnlig, har trolig opplevd gående eller syklende som fortvilt har forsøkt å komme seg over veien – nær sagt med livet som innsats.  Derfor er jeg veldig glad for at dette er en prioritert strekning i byvekstavtalen. 

Samspill i trafikken

Som busspassasjer, registrer han også viktigheten i samspillet i trafikken; at man tar hensyn til hverandre og aksepterer at alle har sin rettmessige plass. 

– For bussens del, som hele tiden skal inn til- og ut av bussholdeplasser, er det ekstra viktig med samhandling. Biler har som kjent vikeplikt for bussen når føreren gir tegn om at bussen skal ut fra holdeplassen. Men det er også viktig at bussjåførene gir tydelige tegn og er varsomme for å unngå farlige situasjoner. 

Selv om det  naturligvis skjer trafikkuhell med busser involvert, viser tall fra National Safety Council data (en ideell, offentlig tjenesteorganisasjon som fremmer helse og sikkerhet i USA), at det er 170 ganger tryggere å kjøre buss enn å kjøre i bil. I tillegg betyr mer bruk av  offentlig transport mindre trafikkbelastning og færre sjanser for ulykker.

Gi bussen en sjanse

Trolig er det mange voksne som ikke har tatt buss på flere tiår, og som derfor ikke er kjent med kollektivtilbudet. Josteins klare oppfordring er å gi det et ærlig forsøk. 

– Det er busser med god kvalitet, det er som sagt behagelig og trygg transport og det er enkelt å kjøpe billett. Om du eksempelvis jevnlig drikker kaffe med gode venner på en sentrumscafe, er det for de fleste enkelt å ta seg dit med buss. Det handler bare om å tilpasse avtalen med bussavgangene. 

Han er sikker på at mange som forsøker å benytte busstilbudet, vil oppdage alle fordelene det gir. 

– Det er også motivasjonen bak eksempelvis tiltakene om gratis bussreise for tilskuerne til og fra lokaloppgjørene  mellom FFK og Sarpsborg 08. Tilbud som er svært godt benyttet. Om resultatet er at noen av disse vil benytte buss oftere, har vi lyktes med langt mer enn å frakte supportere trygt til og fra kamp. 

Jostein tror også at mange vil bli overrasket over at  det er et svært godt og dekkende busstilbud, både gjennom hyppige avganger og at det er fullt mulig å ta seg rundt også utenfor bysentra uten å måtte bytte buss. 

– Likevel er det steder hvor det ikke er nok beboere til å forsvare en egen bussrute. Vi kan ikke kjøre busser uten passasjerer, minner han om. 

Kollektiv, sykkel og gange

I byvekstavtalen ligger det en enorm satsing på å tilrettelegge for kollektivtrafikk, gange og sykkel. Jostein kan fortelle at det legges opp til to fotgjengerunderganger; en ved Hafslund skole og en ved Iseveien senter, som nettopp skal sikre de myke trafikantene. I utbyggingsprosjektet er det også tatt høyde for å skille gående og syklende med egne felt på hver sin side av veien, som et grep for å øke framkommeligheten og sikkerheten for begge parter. 

– Elsykler og elsparkesykler er blitt en betydelig del av det totale trafikkbildet, og også «vanlige» syklister ønsker som regel å holde jevn og god fart. Når dette samtidig er skoleveien til seksåringer, er det tryggest å bygge så bredt at vi kan skille de ulike trafikantene. 

Egne kollektivfelt er også en viktig del av satsingen. Men er ikke nødvendigvis bare øremerket buss og taxi. 

– Vi tenker at kollektivfeltene også har plass til å romme tungtransport for næringslivet. Om vi i tillegg får flere til å ta buss, vil det bli god nok plass i veien til bilene, resonnerer han. 

Han understreker samtidig at han slett ikke er motstander av bilkjøring, og har selv to biler tilgengelig for husstanden. 

– De som er avhengig av å kjøre bil, skal selvsagt fortsatt få lov til det. Men det er ikke sikkert man må ta bilen hver gang man skal et sted. Målet med å få flere til å ta buss eller sykkel/gange, er også å legge bedre til rette for de som er avhengig av bil. Det er med andre ord ikke snakk om enten buss eller bil, men ja takk, begge deler! 

Null skader og null vekst

Hele essensens i Bypakka, handler om at framtidig vekst i persontransporten skal tas gjennom at flere tar bussen og bruker sykkel eller beina – med nullvisjonen og målet om nullvekst som ledestjerner. 

Nullvekstmålet betyr at biltrafikken skal reduseres. Det skal bli mindre kø, støy og forurensning. Nullvisjonen betyr at færre skal dø eller bli skadd i trafikken. 

– Hyppigere bruk av buss, bidrar til at vi kan nå begge målene. Dessuten er det alltid en ny «transportetappe» både i forkant og etterkant av en bussreise – det være seg til fots eller sykkel –, derfor er det viktig å se satsingen på kollektiv og gang og sykkel sammen. 

Om vi bygger mer vei, vil derimot biltrafikken øke, viser all statistikk.

– Vi har derfor veldig tro på at dette som gjøres nå, og jeg håper våre innbyggere kan se det i et litt større perspektiv enn bomringen. Dette er de største byutviklingsprosjektet på årtier i Nedre Glomma. Vi skal altså bruke over én milliard kroner årlig på samferdsel, i tillegg til de øvrige bevilgningene fra stat og kommune. 

– I tillegg til bedre trafikkflyt og redusert risiko for ulykker, bidrar byvekstavtalen til å sikre arbeidsplasser og ivareta folkehelsen for hele regionen. Dette er en langsiktig satsing som vil gagne alle innbyggerne i Sarpsborg og Fredrikstad.