Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

181 byvekstmillioner i 2025

Statsbudsjettet for 2025 er lagt frem i dag. Regjeringen prioriterer 181 millioner kroner for å følge opp det statlige bidraget i byvekstavtaleforslaget.

De 181 millionene er en prisjustering på 4 prosent, fra tidligere 174 millioner. Onsdag denne uken skal byvekstavtalen for Nedre Glomma-regionen signeres i Sarpsborg. Milliardavtalen gjelder for perioden 2024 til og med 2033

Pengene som er satt av til den nye byvekstavtalen for Nedre Glomma kan brukes til drift av kollektivtransport, da inkludert reduserte billettpriser, og mindre investeringer i kollektivtiltak og gang- og sykkelveier langs riks-, fylkes- og kommunale veier.

Samferdselskroner

I statsbudsjettet for 2025 er det totalt satt av nesten 46,9 milliarder kroner til det som defineres som veiformål under Samferdselsdepartementet. Av dette får Statens vegvesen 18,8 milliarder til drift og vedlikehold av riksveier, samt 10,8 milliarder kroner til riksveiinvesteringer. Til tryggere skoleveier og nærmiljø i Norge er det avsatt 40 millioner kroner.

Særskilt tilskudd til store kollektivprosjekter. er i budsjettet satt til snaut 2,4 milliarder kroner. Det er også satt av penger til reiseplanlegging, elektronisk billettering og tjenester fra Entur.

– Regjeringen legger opp til en historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ivareta det vi har, og utbedre hvor vi kan. Å prioritere drift og vedlikehold betyr bedre trygghet for folk i trafikken, bedre klimatilpassing og bedre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi blant annet å starte det største samferdselsprosjektet noen gang, Arna-Stanghelle. Helt konkret foreslår vi å bevilge totalt 96,1 milliarder kroner til samferdsel i 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.