I går, 12. september, ble byvekstavtalen godkjent i bystyrene i både Fredrikstad og Sarpsborg. Da gjenstår bare signering av endelig avtale med staten før arbeidet mot nullekstmål og nullvisjon intensiveres.
1,74 milliarder statlige kroner kan Nedre Glomma-regionen bruke de neste ti årene. I perioden fra 2024 til og med 2033 settes det av 173,8 millioner årlig til tiltak og prinsipper som er fastsatt i avtalen som nå er signeringsklar hos partene. Nå gjenstår kun en godkjenning i regjeringen. Endelig avtalesignering vil skje før jul.
Gårsdagens vedtak i bystyrene i Sarpsborg og Fredrikstad er en milepæl for regionen, og for Bypakke Nedre Glomma et startskudd for forsterket arbeid og innsats på veien mot nullvekstmålet og nullvisjonen.
Folkerik region
Nedre Glomma er blant de ni mest folkerike byregionene i Norge, og er dermed aktuell for en byvekstavtale med staten ved Samferdselsdepartementet og Kommunal- og distriktsdepartementet. En byvekstavtale er gjensidig forpliktende avtale mellom statlige, regionale og lokale myndigheter, der partene innenfor sine ansvarsområder skal bidra til å oppnå nullvekstmålet for personbiltransporten i byregionen.
Det innebærer at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom
effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport,
sykling og gange.
Siden 2014 har Nedre Glomma-regionen hatt belønningsavtaler med staten, og mottatt midler til
gjennomføring av tiltak som skal bidra til nullvekstmålet. Dette er en avtaletype som fases ut om man inngår byvekstavtale med tilhørende statlige byvekstmidler. Byvekstavtalen kan anses som en videreutvikling av belønningsordningen. Den vil sikre byregionen økte statlige bevilgninger, men også stille noen strengere krav til at lokale og regionale myndigheter innenfor sine ansvarsområder bidrar til
nullvekstmålet. Byvekstavtalene har en varighet på ti år, mens belønningsavtalene har hatt en
varighet på opptil fire år.
To finansieringskilder
Samferdselspakken Bypakke Nedre Glomma fase 2, som er finansiert med bompenger og
lokal egenandel, jamfør Prop. 41 S (2022–2023), inngår som en del av byvekstavtalen. Det
innebærer felles styringsgruppe og samordnet porteføljestyring.
Byvekstmidlene og Bypakke Nedre Glomma fase 2 utgjør imidlertid to separate finansieringsordninger og økonomier. Innhold og finansiering av bypakkens fase 2 har ikke vært et tema i forhandlingene om en
byvekstavtale, siden dette er fastsatt i nevnte stortingsproposisjon.
Nedre Glomma mottok 4. mars 2024 invitasjon til forhandlinger om en byvekstavtale, samt
statens mandat for forhandlingene.