– Når man er 16 år og uerfaren i trafikken, behøves medtrafikanter som tar hensyn for å kunne bli en trygg sjåfør. Dessverre opplever vi mopedbilister ofte det motsatte. Alle har vært uerfarne sjåfører en gang, sier Mina Christine Reistad.
Mina hadde ønsket seg mopedbil lenge, men foreldrene var skeptiske. Mest på grunn av sikkerheten, da man ikke er veldig godt beskyttet i en mopedbil ved en kollisjon eller utforkjøring. Men de ga seg etterhvert for datterens argumentasjon, og stolte på at det ville gå bra.
Stolt sjåfør
Etter noen timers øvelseskjøring, 17 timers trafikalt grunnkurs, 14 kjøretimer ved en lokal trafikkskole og deretter bestått teorieksamen ved trafikkstasjonen, kunne Mina stolt motta mopedlappen i april 2024. To måneder etter at hun hadde fylt 16 år.
En splitter ny, hvit mopedbil sto klar. Deretter bar det ut i trafikken på egenhånd.
En stor dag
– Jeg var selvsagt veldig kry av å kunne cruise rundt i min egen doning. En enorm frihetsfølelse, forteller hun.
Men ikke alle var like glade for å måtte dele veien og trafikkreglene med en mopedbil.
– Allerede under den første kjøreturen, la en bil seg veldig tett bak meg i en 50-sone, og kjørte deretter forbi rett før en sving. Det var en nifs opplevelse.
Dessverre var det ikke den siste.
Etter et drøyt halvt år med nesten daglig kjøring, sitter hun fortsatt ofte med hjertet i halsen. Verst er det på «langturer», forteller hun.
– Det blir jo jevnlig en kjøretur mellom Sarpsborg og Fredrikstad, som alltid er en utfordrende øvelse og med mange nervøse blikk i bakspeilet.
Utålmodige bilister
Med maks hastighet på 45 kilometer i timen i 70-sone, blir det fort kø bak. Ofte av utålmodige bilister.
– Noen blinker aggressivt med lysene, legger seg veldig tett bak og ligger til og med enkelte ganger på hornet selv om det ikke er fysisk mulig å slippe dem forbi. Om det er for å skremme meg eller fortelle meg at jeg sinker trafikken, vet jeg ikke. Kanskje de ikke vet at jeg ikke kan kjøre fortere?
– Det er uansett veldig ubehagelig og gjør meg usikker. Mange tar også risiko ved å kjøre forbi. De «voksne» burde heller tenkt på hvordan de ønsket at deres egen sønn eller datter – eller kanskje et barnebarn – hadde blitt mottatt i trafikken!
– Er du bevisst på å slippe fram biler der det er mulig når det er kø bak deg?
– Ja, da kjører jeg alltid inn i en busslomme. Men når det er stor trafikk, er det en utfordring å komme ut på veien igjen. Ingen bilister slipper frivillig en mopedbil foran seg! Om jeg i tillegg skal kjøre innom alle busslommene mellom byene, blir veien enormt lang. Jeg skulle ønske at flere ville akseptere at mopedbilene også har sin naturlig plass i trafikken, og at vi faktisk må holde oss til trafikkreglene.
– Inkluder oss i stedet for å angripe oss, er Minas klare oppfordring for å dempe stressnivå og risiko i trafikken.
Kraftig økning
At antall mopedbiler på norske veier har økt voldsomt siden aldersgrensen ble senket til 16 år sommeren 2019, mener hun alle må ta inn over seg.
– De fleste voksne har en ungdom i sin familie eller bekjentskapskrets som kjører mopedbil. Også det burde utålmodige bilister tenke over når de skaper usikkerhet og frykt hos mopedbilistene – og noen ganger farlige situasjoner.
– Det kan være en du kjenner veldig godt som sitter bak rattet.
Verdt å vite om mopedbiler
- Mopedbil er registrert som en firehjuls moped
- I Norge kreves førerkort klasse AM147
- Man må være minst 16 år for å kjøre
- Har en maksimal fart på 45 km/t
- Antall seter er begrenset til 2
- Har lov til å kjøre på alle veier, bortsett fra motorveier
- Sikkerhetsnivået til mopedbiler er lavere enn vanlige biler. De har enklere konstruksjoner og mindre beskyttelse ved ulykker
Hva er nullvisjonen?
- Nullvisjonen er en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i veitrafikken, som ble vedtatt av Stortinget i 2001.
- Nullvisjonen er en klargjøring av at det er moralsk og etisk uakseptabelt at folk blir drept eller hardt skadd i trafikkulykker.
- Nullvisjonen innebærer blant annet at transportsystemet, transportmidlene og regelverket for atferd skal utformes på en måte som fremmer trafikksikker atferd hos trafikantene, og i størst mulig grad medvirker til at menneskelige feilhandlinger ikke fører til alvorlige skader eller død.
- Målrettet trafikksikkerhetsarbeid i Norge har gitt resultater. I perioden 2010–2021 er antall drepte i veitrafikken redusert med 62 prosent, mens antall hardt skadde er redusert med 20 prosent.
Hva er nullvekstmålet?
- Vi blir stadig flere mennesker som skal forflytte oss i Sarpsborg og Fredrikstad, og ikke minst mellom de to byene. For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økte utslipp, støy og dårligere framkommelighet, sier nullvekstmålet at veksten skal skje gjennom økt bruk av kollektiv, sykling og gange.
- Målet er nedfelt i byvekstavtalen for Nedre Glomma, som er en avtale mellom Østfold fylkeskommune, staten og Sarpsborg og Fredrikstad kommuner.
- Avtalens økonomiske ramme er på totalt 1,74 milliarder kroner over ti år, som skal gjøre det mer effektivt, sikkert og attraktivt å reise kollektivt, sykle og gå.
- I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan er det lagt opp til en fortsatt sterk satsing på byområdene.
Her finner du mye mer lesestoff om trafikksikkerhet, forfattet av Statens vegvesen.