Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Kulturminner og dårlige grunnforhold

Planleggingen av ny Sarpsbru berøres av både dårlige grunnforhold og kulturminner.

Nye undersøkelser viser mer krevende grunnforhold enn antatt for ny bru ved Sarpsfossen, der viktige kulturminner som Olavsvollen blir berørt. Østfold fylkeskommune jobber med å finne løsninger.

Ett av de fire store prosjektene i Bypakke Nedre Glomma fase 2 er ny fylkesveibru over Glomma i Sarpsborg. Prisen er anslått til på 2,9 milliarder kroner, noe og finansieres med bompenger gjennom Bypakke Nedre Glomma.

Sarpsbrua. (Foto:Ole Christian Foss)

– Det er godt kjent at det er utfordringer med kvikkleire og dårlige grunnforhold i områdene langs Glomma, så det er nødvendig med grundige undersøkelser i forbindelse med planarbeidet, sier Elisabeth Bechmann som leder seksjon for plan, prosjektering og utbygging i Østfold fylkeskommune.

Må bygge nytt

Dagens bru på fylkesvei 118 er gammel og preget av slitasje, og det er ventet at tiltak som stenging av brua for tungtrafikk kan bli aktuelt fra 2026-2027. Det er derfor et åpenbart behov for å løse utfordringene.

– Vi har nå fått ny og oppdatert informasjon som vi vil ta med oss i det videre arbeidet, der det er viktig å legge gode planer for stabilisering av grunnen, for å unngå utglidninger og ras, sier Elisabeth Bechmann.

Nytt kjøremønster i området ved Sarpsfossen, der ny bru vil krysse Glomma rett nord for dagens bru. (Foto: Østfold fylkeskommune)
Omfattende tiltak

Grunnundersøkelsene er gjennomført som en del av planleggingsarbeidet med den nye Sarpsbrua, som Østfold fylkeskommune skal bygge gjennom Bypakke Nedre Glomma. Bystyret har tidligere vedtatt en trasè, og planleggingen fortsetter med å utarbeide en reguleringsplan, som er en mer detaljert plan for ny veibru. Det er i denne sammenhengen at ytterligere grunnundersøkelser er gjennomført.

– At det er svært vanskelige grunnforhold i dette området, har vi visst fra tidligere. Det har imidlertid vært mye usikkerhet om hva som skal til for at det kan bygges en ny bru over Glomma, sier Sigmund Vister, direktør Samfunn.

Vister forklarer at grunnundersøkelsene som nå er gjennomført, gir ny og oppdatert informasjon. Denne viser at det kommer til å kreve betydelige tiltak for å kunne bygge ny bru over Glomma. Les mer om dette i saken på nettsiden til Sarpsborg kommune.

– Det er viktig å understreke at det først og fremst er byggeprosjekter i området som gir økt skredfare. Situasjonen er ikke på et kritisk nivå nå, sier han.

Status for planarbeidet

Kart over dagens kvikkleiresoner langs Glomma. (Foto: Østfold fylkeskommune)

Fylkeskommunen orienterte nylig styringsgruppa i Bypakke Nedre Glomma om status for planarbeidet med ny Sarpebru.

Det har vært gjennomført grunnundersøkelser tidligere i planprosessen, men de nye undersøkelsene er mer detaljerte. Disse vil nå bli brukt til å avgjøre hvilke tiltak som må gjennomføres i planområdet for å øke stabiliteten i grunnen, uten at det er fattet endelige konklusjoner rundt dette.

– Vi ser blant annet på hvordan vi kan erstatte dagens masser med lettere masser, og om vi kan bygge en støttefylling. Dette er omfattende tiltak, som mest sannsynlig må gjennomføres uansett om det skal bygges ny bru eller ikke, forklarte Elisabeth Bechmann.

Det er i planlagt byggestart for ny Sarpebru i 2027 – 2028, og byggeprosessen vil trolig ta 3 – 4 år.