Bymiljøpakken på Nord-Jæren lykkes godt med tilrettelegging for syklister. Stavanger og Sandnes er sammenvokst som Fredrikstad og Sarpsborg, men ligger lenger foran i sykkelløypa.
De to byene på Jæren har kommet lengre enn oss med tilrettelegging for syklende og gående. Så må man også huske at denne regionen er større enn Nedre Glomma-regionen, og ikke minst at kommunenes skatteinntekter er smurt av verdifull olje.
Bymiljøpakken er 38 milliarder kroner til vei, buss og sykkelveier fram til 2033. Bypakke Nedre Glomma er 10,8 milliarder kroner til våre varianter av lignende prosjekter. Begge regionene jobber mot nullvekstmålet. I byområdene skal klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtrafikk, sykling og gange.
Stavanger kommune har nå kunngjort sin nye sykkelundersøkelse. Den sjette sykkelundersøkelsen av samme format, gjennomført hvert andre år siden 2013. Undersøkelsen er gjennomført av Innsikt for Stavanger kommune, med 800 respondenter. Undersøkelsen har i tillegg blitt gjennomført i alle kommunene på Nord-Jæren. Den viser gjennomgående bedre resultater enn Opinion sin store nasjonale reisevaneundersøkelse.
– Det er gledelig å lese at 1 av 3 velger sykkelen ofte om sommeren, og at det fremdeles er mange som sykler på vinteren. Dette er det tiende året vi har hatt sykkelundersøkelse. Antall sykler på veiene har i løpet av denne perioden hatt en stor vekst, men trenden har flatet ut og gått litt tilbake de siste årene, sier Monica Johansen Bikos, rådgiver for sykkel i Stavanger kommune.