Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Sjekk inn! Nå har syklistene fått nye hoteller

Saken er en redaksjonell annonse skrevet av Fredrikstad magasinet og er publisert i siste utgave. 

Innføringen av bomringen rundt Fredrikstad har gjort det mer aktuelt enn noensinne å forflytte seg kollektivt eller på sykkel.

– De nye sykkelhotellene ved innfartsårene skal bidra til økt bruk av sykkel, forteller Øystein Buran, sjef for sykkelprogrammet i Fredrikstad kommune.

Åpnet sykkelhoteller

Sykkelhotellene ble åpnet tirsdag 18. august. Meningen er at folk skal kunne skifte fra et annet transportmiddel til sykkel på vei til eller fra jobb, og de tre døgnåpne hotellene har i tillegg til kontinuerlig kameraovervåking hver sin enkle servicestasjon for enkle reparasjoner og vedlikehold. Hotellene er et samarbeid mellom Fredrikstad kommune og Bypakke Nedre Glomma.

– Sykkelhotellene er plassert ved Fredrikstadbrua på østsiden, nord på Kråkerøy og på Ørebekk, altså utenfor bomringen og har plass til henholdsvis 28, 19 og 24 sykler. Nå kan folk sette fra seg bilen ved innfartsparkeringen og ta sykkel videre inn til sentrum, og på den måten både gjøre en innsats for klima og bymiljø samtidig som de kan unngå bompengene, sier Buran.

– Sykkelen står innelåst i sykkelhoteller over natten, og det er helt gratis å bruke sykkelhotellene. Det eneste man må gjøre, er å laste ned Fredrikstad kommunes parkerings-app, Fredrikstad P. Her inngår man avtale om bruk av hotellene, og får koden til inngangsdøren, sier han.

Stort potensiale i Nedre Glomma

Undersøkelser viser at innbyggerne i Nedre Glomma-regionen slett ikke ligger på topp i bruk av sykkel. Fredrikstad-innbyggere har norgesrekord i korte bilreiser, faktisk er hele 50 prosent av bilturer i distriktet på fem kilometer eller mindre. Dermed er det også et stort potensial for å få flere til å velge sykkelen, mener Buran.

– Hovedmålet vårt er å øke sykkelandelen, altså hvor stor del av transportbehovet som dekkes med sykkel. Dette tar vi nå tak i, og det er flere tiltak på gang som kan stimulere til mer sykkelbruk, sier han.

– Blant annet er det flere sykkelveier som er under planlegging og bygging, og målet er at man skal kunne sykle på sammenhengende sykkelstier gjennom hele byen.

Sykkelentusiast positiv

Blant de som setter pris på kommunens tiltak, er hverdagssyklist Stephan Just. Spesialisten i barne- og ungdomspsykiatri bor i Fredrikstad, jobber i Sarpsborg og sykler den fjorten kilometer lange distansen to ganger om dagen – uansett vær og føreforhold.

– Det gir en helt fantastisk følelse av frihet å starte dagen med en sånn sykkeltur, og ikke minst gjør det at man våkner skikkelig. De dagene jeg må ta bil til jobben, merker jeg stor forskjell. Og så er jo dagens trening unnagjort, sier Just. Han har vært syklist i sitt hjerte helt siden han fikk sin første sykkel til femårsdagen, og kjøpte sin første bil i 1999. Han har klare råd til kommunen om hva som skal til for å få flere opp på sykkelsetet.

– Det aller viktigste er å ta hensyn til at folk er veldig forskjellige, og ikke minst har ulike forutsetninger for å sykle, sier Just.

– Mange innvandrergrupper kan for eksempel mangle grunnleggende sykkelerfaring, her kan man begynne å tilby opplæring. I tillegg er det helt avgjørende at det finnes gode og sammenhengende sykkelstier som gjør at folk på forskjellige ferdighetsnivåer kan føle seg trygge på sykkelen, sier han

Må tilrettelegges for alle

Den erfarne syklisten er opptatt av at det å sykle kan være så mangt.

– Selv bruker jeg sykkelen hver eneste dag, men ikke bare for å komme meg frem og tilbake på jobb. Noen dager «spaserer» jeg en tur med sykkelen, og familien har hatt sykkelferie mange ganger. Livet på sykkel er variert og spennende, sier Just, som selv anslår at han har tilbakelagt flere kilometer på sykkel enn med bil i sitt liv.

– Vi skaffet oss bil da vi kom til Norge fra Tyskland i 1991 og min kone skulle arbeide i Skiptvet. Hadde det ikke vært for det, hadde vi kanskje ikke hatt bil i det hele tatt, sier Just.

Stor betydning for folkehelsen

Det er ikke bare hensynet til vår egen lommebok som bør være avgjørende for om vi sykler eller ikke. I sykkelen ligger også en betydelig helsegevinst.

– Det er beregninger som viser at folkehelsen ved å sykle ligger på 25 kroner per syklede kilometer. Potensialet er enormt. Nå er det aller viktigste å tilrettelegge for de syklende, og vi er i gang. Det vil ta litt tid å få prosjektene på plass, men med en trinnvis utbygging kommer vi i mål. Dette er noe både kommunen og Bypakke Nedre Glomma tar på alvor, sier Buran.

Slik gjør du:

Avtale om bruk av sykkelhotell er gratis og skal registreres i p-appen Fredrikstad P. Velg «Andre tjenester» og «Sykkelhotell» i appen og følg instruksjonene. Du vil motta en kode som gir deg adgang til sykkelhotellet i ett døgn. Koden skal ikke oppgis til andre. OBS! Ikke lukk meldingen som viser kode til døren på sykkelhotellet. Sykkelhotellet er døgnåpent. Sykkelparkering skjer på eget ansvar. Husk at det også finnes sykkelhotell på jernbanestasjonen og i Torvbyen.

For mer informasjon se: www.fredrikstad.kommune.no/sykkel

Alle foto: Kjell Jørgen Holbye/ Fredrikstad sentrum