Fra bomåpningen og 20. mars i fjor og frem til årsskiftet kom det inn 497 millioner kroner.
Trafikken har gått ned, og bompengeinntektene kommer etter planen. Det betyr at Bypakke Nedre Glomma foreløpig er godt rustet for å kunne gjennomføre de store planlagte prosjektene etter planen. Også at nullvekstmålet er innen rekkevidde.
Mindre trafikk
Tall fra bomselskapet Vegfinans viser at det i 2024 passerte 33.614.073 biler totalt gjennom de 23 bomstasjonene i Nedre Glomma-regionen. Tallene per måned er ganske jevnt fordelt. Bomstatistikkene, sammen med trafikkdata fra flere trafikkmålere Statens vegvesen har i regionen, viser at biltrafikken er redusert noen prosent i 2024. Dette betyr at vi styrer på riktig kurs mot nullvekstmålet, altså at vekst i trafikken skal tas gjennom kollektivtrafikk, sykling og gange.
Lav elbilandel
I forutsetningene for Bypakke Nedre Glomma fase 2 (de 23 bomstasjonene som startet ble satt i drift 20. mars 2024) ligger det til grunn en elbilandel på 40 posent. I oppstartsåret 2024 lå det gjennomsnittlig på 31,6 prosent. Ved utgangen av året, i desember måned, var andelen steget til 33,8 prosent. Mer presist er det snakk om nullutslippskjøretøy i offentlige dokumenter, men i praksis er dette stort sett elbiler.
Elbilandelen i Sarpsborg og Fredrikstad er stigende, men fortsatt en god del lavere enn i mange andre byregioner i Norge. Det vil ta tid før andelen er oppe i 40 prosent i regionen. Dette betyr at forutsetningene er nøkterne og at det er litt å gå på.
Bypakke Nedre Glomma har dessuten elbilrabatt på 50 prosent. Mange andre steder i Norge har dette nå blitt redusert til 30 prosent, mye som følge av en høy og fortsatt stigende elbilandel. Insentivene til elbilister i Norge er i ferd med å krympe over tid. Nå er omslag 9 av 10 nye biler elbiler/nullutslippskjøretøy.