Kart over bomstasjoner Alt om bomåpningen 2024

Nedre Glomma i Nasjonal Transportplan

Byområder som Nedre Glomma-regionen er sentrale i diskusjonen om byvekstavtaler og bypakker, når Nasjonal transportplan (NTP) for 2025 – 2036 legges frem til våren.

Oslo-regionen arrangerte 12. februar seminar om NTP 2025 – 22036, med søkelyset rettet mot byområdene i østlandsregionen. 65 store, mellomstore og små kommuner inkluderes når de ulike innspillene til ny NTP skal formuleres.

Sentralt for Oslo-regionen er ordningene med statlig byvekstavtaler og bypakker. Spørsmålet er hvordan disse kan forsterkes og forbedres i de større byområdene som er aktuelle for avtale, samtidig som det også innføres en statlig støtteordning som dekker mindre byområder.

Belønningsmidler: Alberte Ruud er avtroppende daglig leder for Buskerudbyen, og ny sekretariatsleder for Oslopakke 3. Hun er opptatt av nullvekstmålet og at statlig støtte er med på å bidra til måloppnåelse.

Det er mange interessegrupper og regioner rundt i landet som følger nøye med nå før NTP legges frem til våren. Nedre Glomma-regionen starter snart fase to av sin bypakke, og har gjennom mange år mottatt statlige belønningsmidler. Nå det også duket for forhandlinger om en byvekstavtale, som vil innebære hele 867 millioner statlige kroner til vår region i løpet av de neste ti årene.

Det er i innspillene til NTP ønske om forsterket satsing på byområdene i Norge, i tillegg er det fokus på de statlige støtteordningene. Nedre Glomma-regionen har bedre forutsetninger enn for eksempel Innlandet/Hamer og Ringeriksregionen/Hønefoss. Dette som en følge av både bypakke og de statlige støtteordningene som gjør oss bedre i stand til å jobbe mot og å nå nullvekstmålet.

Kristiansand-regionen og Nedre Glomma-regionen starter snart forhandlinger om byvekstavtale. Den økonomiske rammen det forhandles om begge steder er 86,7 millioner kroner i tilskudd hvert år over en tiårsperiode. Så langt er det bare fem byregioner i Norge som har inngått byvekstavtale. Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø. Nedre Glomma er slikt sett på vei inn blant regioner nasjonen også satser på rundt mobilitet og samferdsel.