Kart over bomstasjoner Alt om bompenger

Byvekstavtale: 1,8 milliarder fra staten

9. oktober 2024 signerte staten og Nedre Glomma-regionen en byvekstavtale med 10 års varighet. Verdien på avtalen er rundt 1,8 milliarder 2024-kroner.

Byvekstavtalene er regjeringens viktigste virkemiddel for å utvikle attraktive byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp. Vilkår i avtalen:

  • bygger opp under nullvekstmålet og investeringene i transportsystemet,
  • bidrar med finansiering av tiltak og prosjekter for å nå nullvekstmålet og
  • innfører restriktive tiltak for bil om nødvendig.

 

Hvorfor byvekstavtale?

Antallet reiser i Nedre Glomma øker. For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økt forurensning og dårligere framkommelighet, vil regjeringen at flere skal gå, sykle og reise kollektivt.

Tidligere hadde Nedre Glomma en noe mindre omfattende avtale med staten om belønningsmidler. Den nye byvekstavtalen har samme mål, inneholder mer penger og sikrer en mer langsiktig avtale mellom byområdet og staten. I byvekstavtalen vil staten blant annet stille krav til Nedre Glomma om effektiv arealbruk i byområdene, et sentralt virkemiddel for å nå nullvekstmålet i personbiltrafikken. Vi ert en av syv byregioner i Norge som har fått byvekstavtale.

 

Bypakke er en forutsetning

Som del av avtalene er det en bypakke i byområdet som har byvekstavtale, og for vår del ligger Bypakke Nedre Glomma fase 2 til grunn..

Avtalene skal også bidra til en mer effektiv arealbruk og mer attraktive bysentre, og være en arena som fremmer ny teknologi og innovasjon. Byvekstavtalene er et viktig verktøy for bedre samordning i areal- og transportpolitikken. 

Måloppnåelse forutsetter en sterk satsing på kollektivtransport, sykkel og gange, og en arealpolitikk som bygger opp under investeringene. 

Byutredningene er et faglig grunnlag for forhandlingene om byvekstavtaler, der partene blir enige om en langsiktig portefølje av tiltak. 

Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området, Nord-Jæren, Kristiansandsregionen, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø er omfattet av ordningen med byvekstavtaler. 

I Stortingsmeldingen om Nasjopnal transportplan 2025–2036 er det lagt opp til en fortsatt sterk satsing på byområdene. Samlet er det forutsatt om lag 88 mrd. kroner til byområdene i planperioden.