Kart over bomstasjoner Alt om bomåpningen 2024

Forskere spår økt storbytrafikk

De fire største byene i Norge kan få trafikkvekst mellom 14 og 20 prosent mot 2030.

Samferdselsdepartementet har bestilt en studie til neste Nasjonal Transportplan. I en rapport har forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) vurdert om tiltakene som blir gjort for å nå nullvekstmålene, er effektive og hva som blir gjort for at målene blir nådd. Staten har byvekstavtaler som virkemiddel, en ordning som har nullvekst for persontransport med bil som overordnet mål.

Årumkrysset
Økt storbytrafikk

Biltrafikken i storbyene vil trolig øke, selv om staten bruker milliarder på å forhindre det. Les mer om saken på forskning.no. Nedre Glomma er nå så vidt i gang med forhandlinger om en byvekstavtale. Derfor er denne forskningen også relevant i vår region.

Forskningsnettstedet skriver videre at det i tidligere anslag viste 10-12 prosent økning i biltrafikken mellom 2020 og 2030. I de senere beregningene gjør transportvirksomhetene disse anslagene: 

  • Trafikken på Nord-Jæren vil vokse med 20 prosent fra 2020 til 2030. 
  • I området rundt Bergen vokser trafikken med 14 prosent i samme periode. 
  • For Oslo-området anslås en vekst på 15 prosent. 
  • Rundt Trondheim er det ventet en vekst på 17 prosent.
Virkemidler og tiltak

Det pekes på at nye veiprosjekter gir trafikkvekst. Dessuten at subsidiering av billettpriser til kollektivtrafikk ikke er nok for å dempe trafikkveksten. Basert på hva forskningen har vist, foreslår forskerne noen tiltak som de mener kan bidra til å nå nullvekstmålet: 

  • Jevnlig reforhandle avtalene. I forhandlingene bør tidligere resultater og sannsynlig framtidig utvikling vektlegges. 
  • Gjøre utredninger underveis, hvor det vurderes hvordan nullvekstmålet kan nås og hva som er den samfunnsøkonomiske nytten av prosjektene.
  • Prioritere kollektivtransport langs rutene med flest arbeidsreiser, siden det er tiltak som i stor grad bidrar til at færre kjører bil. 
  • Mer bruk av bompenger for å regulere trafikk og/eller øke takstnivået for elbiler. 
  • At flere avgjørelser tas i samarbeid mellom kommunene, statsforvalterne og staten. Da blir prosjektene sett i sammenheng, og det blir tydelig hvilke prosjekter som bidrar til at målene nås, mener forskerne. 

Forhandlingene om byvekstavtale i Nedre Glomma-regionen vil forhåpentligvis resultere i en avtale med staten i løpet av 2024, og at de statlige midlene vil komme regionen til gode allerede fra inneværende år og en tiårsperiode fremover. Totalt rundt 1,7 milliarder 2024-kroner de neste ti årene. Mandatet ble mottatt på samferdselsministerens kontor 4. mars, og det er planlagt rask fremdrift i forhandlingene.