Flere tar bussen, og det er mange gode grunner til at flere bør følge etter.
Vinteren var plundrete for busstrafikken i Nedre Glomma-regionen. En storbrann satt mange busser ut av spill og det rammet bussrutene og tilbudet. Sakte men sikkert har trafikken økt, og nå er folk definitivt tilbake til bussen. Etter bomåpningen 20. mars har enda flere valgt bussen fremfor bilen, og vi håper at den gode tendensen skal fortsatte. Nullvekstmålet er innen rekkevidde. Flere reiser kollektivt, sykler og går – og enda flere skal det forhåpentligvis bli.
Lave priser
Det er mange grunner til at det er viktig å få flere til å bruke buss fremfor bil i Nedre Glomma, og prisen på bussbilletten er et viktig virkemiddel for å få dette til. Hvis flere reiser kollektivt vil dette være bra for alle som bor og ferdes i Nedre Glomma.
Sarpsborg og Fredrikstad har hatt svært lave priser på bussbilletter de siste årene. Bakgrunnen er at regjeringen har definert Nedre Glomma som ett av ni pressområder i Norge, der biltrafikken må reduseres. Regjeringen har derfor bidratt økonomisk til billigere buss de siste årene, både for å redusere prisen på billetter Fredrikstad og Sarpsborg. I forbindelse med bomåpningen var det dessuten en tidsbegrenset priskampanje som fristet potensielle busspassasjerer litt ekstra. Les mer om billetter og priser her på nettsiden til Østfold kollektivtrafikk.
Miljø og fornuft
Det er ikke noe mål at alle skal reise kollektivt. Noen må av ulike årsaker kjøre bil, og det må de få lov til. Men det er mange gode grunner til å velge buss noen ganger. Ifølge National Safety Council data (en ideell, offentlig tjenesteorganisasjon som fremmer helse og sikkerhet i USA) er det 170 ganger tryggere å kjøre buss enn å kjøre i bil. Som en ekstra bonus kan offentlig transport redusere antall biler på veien, noe som betyr mindre trafikkbelastning og færre sjanser for ulykker. Persontransport Norge har listet opp mange gode grunner for å ta bussen.
Buss er nesten alltid det mest miljøvennlige alternativet. I tillegg er det også det rimeligste transportmiddelet å reise med. Hver gang du kjører bil betaler du ikke bare drivstoffkostnader, men også slitasje- og vedlikeholdskostnader for bilen.
Selv en buss som kjører nesten tom er mer bærekraftig enn personbiler. Dette er konklusjonen i en ny rapport fra Stakeholder, utarbeidet på oppdrag fra NHO Transport. Bruk av buss reduserer behovet for parkering. Dette gir mer plass til flere gågater, grøntområder og boliger. Ved å reise kollektivt blir det mindre ressursbruk ved deling av samme kjøretøy. Når veisystemet og de store prosjektene i Bypakke Nedre Glomma står ferdig, vil man på flere strekninger se at bussen kjører fritt ett felt, mens biler står i kø i et annet kjørefelt.