Nå, like før bomåpningen, er det mange som lurer på hva de må ut med i bompenger på «sine» reiser i regionen.
Det aller viktigste tiltaket du bør gjøre, er å skaffe deg bombrikke og AutoPASS-avtale dersom du ikke har det allerede. Det gir deg nemlig 20 prosent rabatt. De fleste har en bombrikkeleverandør og avtale, og behøver ikke å skaffe seg ny.
Dersom du har passert bomstasjoner med et kjøretøy som ikke har en aktiv AutoPASS-avtale vil du automatisk få tilsendt en faktura enten per post til din folkeregistrerte adresse, eller elektronisk i din nettbank dersom du har aktivert dette.
Har du en gyldig AutoPASS-avtale på ditt kjøretøy vil passeringene bli registrert på brikken og fakturert med rabatt via din brikkeutsteder.
23 bomstasjoner
Kartet her viser bomstasjonene i Bypakke Nedre Glomma fase 2. Det er 23 bomstasjoner, og nummer 24 kommer når ny bru i Fredrikstad er ferdig. I tillegg belastes du fortsatt i de Kråkerøy-bommene.
Bomstasjonene i Bypakke Nedre Glomma fase 2.
Eksempler
Eksempel 1 – Fra Gressvik til Sarpsborg stadion:
Fotballpublikummer Ole, som bor ved Ørebekk Karosseriverksted, skal se en fotballkamp på Sarpsborg stadion. Han kjører elbil med brikke og avtale, og betaler 12,80 kroner. Flere bomstasjoner passeres, men timesregelen gjør at han betaler bare for én passering.
Eksempel 2 – Fra Opsundveien til Kalnesveien på Grålum
Helene jobber i K5-bygget og kjører bil fra boligen på Opsund. Da blir det null i belastning på vei til jobben, forutsatt at hun ikke kjører om E6. På hjemveien koster bompasseringen 25,60 hvis hun kjører diesel-bil og har brikke og avtale. Skjermbildet som er sakset for eksempelet under, er hentet fra bompengekalkulatoren til brikkeselskapet Fremtind Service. Her kan du taste inn dine adresser, biltype og tidspunkt for reisen for å beregne dine egne kjøreturer.
Eksempel 3 – Fra Fredrikstad til Halden:
Gunnar bor i Fredrikstad og jobber i Halden, og for han er bil den beste transportløsningen til og fra jobben. Han blir belastet på vei hjem fra jobben, men ikke til. Gunnar kjører hybridbil og har fortsatt ikke skaffet seg bombrikke. Dermed må han betale full pris, med 32 kroner for hver dag han kjører til jobb.
Eksempel 4 – Trude, tenåringsmor
Etter jobb i en butikk i Østfoldhallen, tar Trude som vanlig bussen hjem til Sarpsborg sentrum. For henne som kan ta bussen er dette både billig og effektivt. Men hjemme venter to sultne tenåringer som skal spise og kjøres til sine fritidsaktiviteter. Trude er heldig, fordi kjøringen til og fra Tunebanen for sønnen som spiller fotball og Skjeberg golfklubb for datteren som spiller golf skjer innenfor tidsrommet 17.30 til 20.30 på hverdager. Dermed slår utvidet timesregel inn, og elbilen hun har blir bare belastet for én bom passering til 12,80.
Eksempel 5 – Oppdrag i jobben
Edgar jobber som elektriker hos en el-installatør i Sarpsborg. Han har et oppdrag på Frevar på Øra som tar halve arbeidsdagen. Edgar kjører en elektrisk liten varebil og betaler 12,80 hver vei, altså 25,60 i bompenger totalt. Han er mye ute hos kunder, og i løpet av en måned passerer han øvre passeringstak på 70 betalbare bompasseringer. Dermed stopper månedskostnaden for bompengene på arbeidsbilen på 896 kroner.
Eksempel 6 – HC-kort
Hilde er forflytningshemmet og har veldig stor nytte av bilen. Hun har HC-kort og kan søke Vegfinans om fritak for bompenger. Da må hun ha en gyldig AutoPASS-avtale registrert på bilen sin. Fritaket kan kun registreres på én bil. Fritaket kan registreres på to biler dersom parkeringskortet tilhører barn under 18 år. Trykk her for å søke om fritak for forflytningshemmede