Vårsjekk av sykkelen

Slik gjør du sykkelen klar for våren

Visste du at det beste trikset for å gi sykkelen din et langt liv er å vaske den jevnlig?

Uansett om du er vintersyklist eller ikke, sykkelen trenger en real vask. Og det er noe av det rimeligste du kan gjøre for å holde sykkelen i god form.

Det forteller Lasse Bråthe ved Pedalen Sykkelverksted. I samarbeid med Lasse har Bypakke Nedre Glomma  laget en video som viser hvordan du enkelt kan gjøre sykkelen klar for våren.

Jostein Haug, daglig leder i Bypakke Nedre Glomma, håper videoen hjelper deg å sette i stand sykkelen.

– Nå har vi virkelig sjansen til å oppleve Nedre Glomma fra sykkelsetet, og det er mye triveligere å ta seg en tur på en ren og oppgradert sykkel, sier Jostein Haug

Se filmen på våre facebook sider her: https://www.facebook.com/bypakkenedreglomma/videos/1131857263827956

Til vårsjekken trenger du:

  •  vann med en dråpe zalo
  • svamp, oppvaskbørste og tannbørste
  • en fille
  • olje
  • avfettingsmiddel
  • sykkelpumpe

 

Start med avfetting av felger og sykkelkjede

Før du vasker sykkelen med såpe og vann er det lurt å spraye på avfetting på felger og kjede. Vær forsiktig med sterk avfetting, det kan skade sykkelen.

– På kjede og felger fester det seg mye møkk, spesielt på felgen på grunn av bremseklossene. Det gjør at sykkelen piper når du bremser, sier Lasse og legger til:

– Spray på og la det virke noen minutter før du finner frem en gammel oppvaskbørste og tannbørste, og så er det bare å begynne å vaske. Bruk tannbørste der du ikke kommer til med oppvaskbørste. Få bort all olje og all smuss.

Har du en sykkel med bremseskiver er det lurt å vaske selve skiva. Spray litt bremseskivevask på ei fille og vask før du tar litt pussepapir og pusser skiva ved å legge papiret rundt skiva og tar en runde rundt.

– Så er det bare å gå i gang med svamp og såpevann og vaske resten av sykkelen godt før hageslangen hentes frem for å spyle bort såperester.

Smør olje på alle bevegelige deler

Neste skritt er å olje sykkelen, og da er det fint å starte med kjedet.

– Gir opp slik at kjedet er i midten av drevene bak. Da blir det enklere å smøre på olje, forteller Lasse mens han viser.

Et lite tips er å sette sykkelen inntil noe når dette skal gjøres slik at pedalene kan tråkkes bakover.

– Husk at det er leddene i kjedet som skal smøres eller sprayes. Veldig mange har en tendens til å ta for mye olje, men det er nok etter to omdreininger.

Ta frem en fille og tørk bort all overflødig olje ved å holde den rundt kjedet og la det gå rundt et par omganger. Da slipper støvet å feste seg til kjedet, som igjen gjør at drivverket i sykkelen kan bli fortere ødelagt.

– Til slutt smører du alle bevegelige deler på sykkelen – som på giret bak, giret foran og på bremsene. Men vær forsiktig når du oljer bremsene slik at den ikke kommer på felgen for da virker ikke bremsene lenger.

 

Sjekk bremser og gir

Gode bremser er viktig, og Lasse har et par gode triks på lur også her.

– Klem inn bremsene og rull sykkelen sakte fremover. Er bremsene klemt helt inn og sykkelen fortsatt ruller, så er det et tegn på at vi har dårlige bremser, kan han fortelle.

Du kan også sjekke bremsene ved å klemme bremsene inn og se hvor mye rom det er mellom håndtak og brems.

– Når du har plass til to fingre mellom brems og håndtak så skal bremsene være godt justert. Justeringen gjøres ved å skru skruen på bremsen utover inntil bremsen tar godt.

Giret sjekkes ved å gire helt ned til det minste tannhjulet bak før man girer ett hakk opp, sveiver på hjulet og ser at det girer. Fortsett til du har vært gjennom alle girene på sykkelen.

– Har du skrudd på bremsene og ikke får tegn til bedre bremser kan det være et tegn på at bremseklossene er slitt. Da kan det være lurt å ta kontakt med et sykkelverksted. Det samme gjelder om det er noe kluss med giret, oppfordrer Lasse.

Få nok luft i dekkene og sykle avsted

Sykkelen ruller aller best med fult lufttrykk, så sjekk om det er nok luft i dekkene. Det gjøres enkelt ved å klemme tomlene ned på dekket. Klemmes dekket nesten sammen er det for lite luft.

– Har du en sykkelpumpe med manometer på, kan man enkelt måle hvor høyt lufttrykk det skal være. En generell regel er at det skal ligge på mellom 2,5 og 3 bar eller 40 PSI.

Det er viktig med ringeklokke, reflekser og lys på sykkelen. Ta derfor en ekstra sjekk om lys og ringeklokke fungerer som det skal.

– Da er sykkelen klar for våren, og det er bare å feste hjelmen godt og rulle avgårde, avslutter Lasse med et stort smil.