Kart over bomstasjoner Alt om bomåpningen 2024

Byvekstavtalen signeres 9. oktober på INSPIRIA Science center

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har invitert partene til å signere en tiårig byvekstavtale med regionen. Avtaleverdien er på 1,74 milliarder kroner fra 2024 til 2033.

Byvekstavtaler er regjeringens viktigste overordnede virkemiddel for å utvikle byer med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokal luftforurensning, støy og klimagassutslipp i de største byområdene.

På INSPIRIA

Milliardavtalen for Nedre Glomma signeres på INSPIRIA Science center klokken 14.30 onsdag 9. oktober. På denne store dagen vil det også foregå ulike aktiviteter knyttet til mobilitet på arenaen, og arrangementet vil ha om lag en times varighet.

Forhandlingspartene kom til enighet 21. juni i år. Østfold fylkeskommune og Fredrikstad og Sarpsborg kommuner ga tilslutning til avtaleforslaget gjennom lokalpolitisk behandling i løpet av august og september. Avtalen ble deretter behandlet i Regjeringen. 

Mot nullvekstmålet

Mange har bidratt på veien mot avtalen. Representanter for Kommunal- og distriktsdepartementet, fylkeskommunen og kommunene Sarpsborg og Fredrikstad vil delta. Det vil også Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet, Statsforvalteren og sekretariatet for bypakken/byvekstavtalen. 

– Vi vil legge til rette for at Nedre Glomma-regionen når nullvekstmålet for personbiltransport. Derfor vil byområdet bli invitert til forhandlinger om en byvekstavtale. Regjeringen vil prioritere om lag 174 millioner kroner i 2024 til tiltak for kollektivtransport, sykkel og gange i regionen. En byvekstavtale skal gi et løft, og en klar retning for areal- og transportpolitikken i byområdet. Formålet er å bedre samordningen mellom staten, fylkeskommunen og kommunen, som har ansvaret for de ulike tiltakene og virkemidlene i byområdene som skal til for å nå målet om nullvekst i personbiltrafikken, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård før forhandlingene startet i vår.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på sykkeltur i Sarpsborg.